Zaujímavé štatistiky bezpečnosti: Je rizikovejšie cestovanie v MHD alebo ulica?

15.6.2019
Autobus č. 35

Zdroj: karlovaves.sk

Páčil sa vám článok?

Skúste hádať: Ako výrazne stúpol počet incidentov v bratislavskej MHD za posledné obdobie? Zle položená otázka, je to naopak: Dopravný podnik Bratislava hovorí o 30-percentnom poklese výnimočných situácií! Tomu by po medializácii brutálneho útoku tínedžerov na manželský pár v autobuse asi len málokto veril.

Po incidente v autobuse smerujúcom do Dúbravky sa roztrhlo vrece s komentármi aj na našom portáli www.banoviny.sk. Niektorí obviňovali vodiča, že nezasiahol, iní dvadsiatku cestujúcich, lebo vystúpili a nepočkali na príslušníkov polície, aby svojím svedectvom pomohli k dolapeniu agresorov. Mnohí priznali, že keby nemuseli, do vozidiel MHD by nenastúpili.

Okamžite zareagoval aj primátor Matúš Vallo, inicioval stretnutie so zástupcami dopravného podniku aj políciou k téme bezpečnosti v MHD. Vysvitlo totiž aj to, že nie všetky autobusy sú vybavené kamerovým systémom.

Vodiči však majú jasné pokyny. „Pokiaľ by išlo o skupinu agresívnych cestujúcich, pokyn pre nás znie - nezasahovať! Vo vozidle máme núdzové tlačidlo, ktorým kontaktujeme dispečing. Po jeho stlačení pracovníci dispečingu počujú všetko, čo sa vo vozidle deje, a posielajú políciu,“ vysvetlil nám „autobusár“ Jaroslav Lokaj.
Zároveň priznáva, že za volantom nemusí mať vždy dobrý prehľad o dianí. „Zložité je to najmä vtedy, keď sa niekto postaví tak, že do voza vôbec nevidíte. A že spomínaní agresori boli hluční? Viete, to zažívame už bežne, takže samotný krik nemusí byť pre nás okamžitým signálom, že treba zasiahnuť,“ podotkol skúsený šofér.

Prečo by však mali byť vozidlá MHD rizikovejšie ako ulica či iné verejné miesto? „Priestor MHD je najmä pre mladých ľudí pod vplyvom alkoholu provokujúcim prostredím - chcú ukázať svoju silu a nadvládu nad tradíciou, nad slušnosťou, ktorá sa v MHD berie ako samozrejmosť. V základoch ide nielen o nerešpektovanie spoločenských noriem, ale aj o  neschopnosť ovládať svoje správanie, deficit empatie,“ vysvetlil skúsený psychológ Miron Zelina.

Počet útokov vo vozidlách MHD
Rok 2015: 139 incidentov
Rok 2016: 138 incidentov
Rok 2017: 107 incidentov
Rok 2018: 96 incidentov
Od roku 2015 počet incidentov
vo vozidlách MHD klesol o 30
percent.
Zdroj: Dopravný podnik Bratislava

(ac)

Páčil sa vám článok?