Mostná konštrukcia je na svojom mieste

2.10.2006
Páčil sa vám článok?

Unikátna a technicky náročná operácia naplavovania hlavného mostného poľa piateho mosta do riečneho koryta Dunaja, ktorú sledovali tisíce ľudí, je úspešne zavŕšená.

Výstavba piateho bratislavského mosta cez Dunaj v predĺžení Košickej ulice má tak za sebou rozhodujúcu fázu. Akcia faraónskych rozmerov, ktorej spustenie záviselo od viacerých technologických i klimatických podmienok, bola rozdelená do troch krokov: vysunutie mostnej konštrukcie na súlodie, jej doplavenie k pylónu v riečnom koryte a uloženie na pylón. Išlo o celosvetovo unikátnu operáciu, pretože konštrukcia hlavného mostného poľa, ktorú presúvali pomocou súlodia zloženého zo štyroch plavidiel na pilier, meria 231 metrov a váži 5240 ton. Most takých veľkých rozmerov sa ešte podľa dostupných údajov na svete takýmto spôsobom nebudoval. Ako nám povedal hlavný projektant mosta Miroslav Maťaščík, vyskytli sa menšie problémy, súvisiace s extrémnym namáhaním materiálov, ktoré spôsobili časové predĺženie celej operácie. Ako dodal, ani na okamih nezapochyboval o tom, že bude úspešná.

Záujem verejnosti bol enormný: na oboch brehoch Dunaja, ale aj na Starom moste a Prístavnom moste sa operácii prizerali tisíce ľudí všetkých vekových kategórií od malých detí až po dôchodcov, mnohí vyzbrojení ďalekohľadmi, fotoaparátmi a kamerami. V pohotovosti bola aj polícia a počas presunu platili viaceré dopravné obmedzenia. Presun konštrukcie po Dunaji bolo možné sledovať aj prostredníctvom internetu pomocou kamery umiestnenej na streche výškovej budovy Pressburgcentra na Pribinovej ulici situovanej neďaleko staveniska. Záujem o zábery z kamery, ktoré sa aktualizovali každých pätnásť sekúnd, bol veľký, čo zrejme spôsobilo, že v priebehu uplynulého víkendu bolo problémom dostať sa na webovú stránku magistrátu, kde boli zábery k dispozícii.

Definitívne by piaty most mal byť dokončený v máji budúceho roka. Mal by odbremeniť ostatné bratislavské mosty, najmä preťažený Prístavný most.

Páčil sa vám článok?