Stavajme „bike friendly“ budovy

15.12.2018

Zdroj: Matúš Husár

Páčil sa vám článok?

Bratislava je svedkom boomu bicyklovania, no podmienky sú zatiaľ málo priaznivé. Zástupcovia Cyklokoalície riešia „bicyklový problém“ na dennej báze a zhodujú sa v názore, že treba začať od základov a už pri výstavbe nových bytov treba zohľadniť aj fakt, že ľudia chcú bicyklovať.

Usilujú sa developeri samostatne o to, aby fungovali možnosti alternatívnej dopravy, alebo tomuto úsiliu napomáha mesto? „Spolupracujeme s developermi aj so samosprávou a môžem povedať, že vidieť pokrok na strane developerov,“ tvrdí Peter Netri z Cyklokoalície.

Mesto má podľa neho schválenú stratégiu, vďaka čomu sa cyklotrasy dostali do plánu mapy Bratislavy. „Keď si developer otvorí dokumenty, vie že okolo ide cyklotrasa a v rámci svojho projektu ju môže začleniť a využívať. Na strane developerov je ochota  financovať cyklotrasy – problém je len v legislatíve a často aj v pozemkových vyrovnaniach. Mesto by malo mať na každú cyklotrasu jednotlivý projekt a developer by mal následne dostať už finálnu verziu, ako trasu postaviť,“ hovorí.

Tvrdí ďalej, že tak, ako je záväzne odporučený počet parkovacích miest pre budovu, rovnako by to malo byť aj s miestami pre bicykle. Problém je aj zlý prístup do pivníc a bicyklární – keby bol predpis povinný, architekti by museli budovy navrhovať tak, aby boli „bicycle friendly“.

Architekt Igor Lichý z ITB Development s ním súhlasí. „ Bolo by dobré, keby sa  regulácia množstva parkovísk pre bicykle a napojenie na cyklotrasy zakotvilo aj legislatívne.“ Na druhej strane, ak sa to má  stať štandardom, je nutné vyriešiť problém s nevysporiadanými pozemkami či pozemkami neznámych vlastníkov. „A tu by mal byť magistrát aktívnejší v legislatívnej podpore pri výkopoch potrebných pozemkov, prípadne vyvlastňovaní a v podpore povoľovacích procesov,“ dodáva Lichý.

(kr)

Páčil sa vám článok?