Mestskej hromadnej doprave by mohli pomôcť trolejbusy na duálny pohon

2.10.2006
Páčil sa vám článok?

Vozový park mestskej hromadnej dopravy v dohľadnom čase obohatí novinka - trolejbusy s duálnym pohonom, takzvané duobusy, ktoré majú dva systémy pohonu a sú schopné jazdiť aj na miestach, kde nie je trolejové vedenie.

O nákupe týchto vozidiel sa uvažuje v súvislosti s výstavbou trolejovej trate na sídlisko Dlhé diely v Karlovej Vsi, ktorá je zahrnutá aj v programe priorít rozvoja mesta na roky 2004 - 2006. Ako v tejto súvislosti uviedol námestník primátora Karol Kolada, v roku 2005 by mala byť spracovaná projektová dokumentácia a vydané stavebné povolenie na realizáciu trolejbusovej trate. Potom mesto bude môcť vypísať tender na dodávku trolejbusov (mohlo by ich byť 7 až 15). Na konci letných prázdnin v roku 2006 by mala byť trať na Dlhé diely uvedená do prevádzky. Predstavenstvo Dopravného podniku Bratislava už rozhodlo o nákupe trolejbusov v súvislosti so zabezpečením tejto priority.

Na Dlhých dieloch, sídlisku so 17-tisíc obyvateľmi, sa s trolejbusovou dopravou rátalo od ich vzniku. Na asi štvorkilometrovej trati od Molecovej po súčasnú konečnú zastávku autobusov sú sčasti vybudované stožiare pre trakčné vedenie. Podľa K. Koladu by náklady na vybudovanie trate nemali presiahnuť 40 miliónov korún. Trolejbusy, ktoré dokážu oveľa lepšie zdolávať stúpanie ako autobusy, môžu v podmienkach Dlhých dielov, kde je na plánovanej trati stúpanie šesť až osem percent, plne využiť tieto svoje prednosti.

Keďže prepojenie trolejbusovej trate na Dlhých dielov s traťami v iných častiach mesta by si vyžadovalo vybudovanie ďalších niekoľko kilometrov vedenia, do úvahy práve v tomto prípade prichádza nasadenie duobusov. Od Molecovej ulice by pokračovali bez trolejov v jazde napríklad pod Nový most. Takéto vozidlá vyrába aj český holding Škoda. Trolejbus je vybavený asynchrónnym trakčným motorom a zároveň aj dieselelektrickým agregátom, čo mu dodáva široké možnosti použitia v praktickej prevádzke mestskej hromadnej dopravy. Vybavenie vozidla dieselelektrickým agregátom umožňuje jazdu v úsekoch bez trolejového vedenia alebo pri výpadku trolejového napätia. Použitie takéhoto vozidla umožňuje zachádzanie na miesta mimo troleja, napríklad pri uzávierkach ciest, na kratších výlukových úsekoch alebo na miesta, kde nie je efektívne budovať trolejovú trať.

Dopravný podnik má na nákup nových trolejbusov pádny dôvod. Z celkového počtu 133 trolejbusov (z toho 94 sólo a 37 kĺbových), ktoré momentálne prevádzkuje, totiž v priebehu tohto roka bude po plánovanej životnosti až 104 trolejbusov, teda 80 percent z ich celkového počtu. Sólo vozidlá sú s výnimkou jediného už všetky po plánovanej životnosti. Trolejbusová doprava je pritom nosnou v kopcovitých oblastiach Bratislavy (Kramáre, Koliba, Búdková) a v lokalitách Dolné hony a Trnávka.

Páčil sa vám článok?