Zaujímavosť: Viete, ako fungujú odpočty trvania červenej a zelenej na semaforoch?
Zdroj: FB Bratislava Works
Odpočty trvania červenej a zelenej na ciferníkoch semaforov predstavujú veľkú dopravnú pomôcku pre vodičov aj chodcov. Kým sú tieto zariadenia riadené? Ako fungujú? Menia sa odpočty v priebehu dňa v závislosti od frekventovanosti križovatky? Koľko takýchto semaforov máme v Bratislave a kde bol prvý takýto semafor?
Čísla, ktoré odpočítavajú zelenú alebo červenú, sú veľmi vítaným krokom najmä pre vodičov prichádzajúcich z diaľky. Ak vidia, že sa pri zelenej znižuje číslo 3 – 2 – 1, majú možnosť spomaliť a vyhnú sa tak prejazdu na oranžovú či červenú. Polícia má pri takom prejazde červenou ihneď jasno, pretože vodič musel vedieť, že sa blíži oranžová. Taktiež to pomáha aj pri odpočítavaní červenej, kde nemusí pri malom stupni manévrovať so spojkou a celkom zabrzdiť vozidlo, ak je z diaľky zrejmé, že nikoho neohrozí a čoskoro bude zelená. Čísla vítajú aj chodci, ktorí tak vedia, že čoskoro bude zelená a neoplatí sa riskovať, či púšťať do predaja rôznych časopisov.
,,Hlavné mesto v spolupráci s firmou Siemens na základe projektu určeného Operatívnou komisiou pre určovanie dopravných značiek a dopravných zariadení umiestnili v roku 2018 osobitné svetelné signály na úsmich križovatkách v pevnej dynamike. Prvou bola križovatka Trnavská – Jégého a následne Lamačská – Cesta na Červený most (WESTEND), Bajkalská – Trenčianska , Bajkalská – Prievozská, Bajkalská – Drieňová, Rožňavská – Galvaniho, Vajnorská – Rožňavská a Galvaniho – Ivanská. Odpočty trvania červenej a zelenej na ciferníkoch na týchto križovatkách zostávajú počas dňa nezmenené," povedala pre banoviny.sk hovorkyňa hlavného mesta Zuzana Onufer.
Obrátili sme sa preto aj na Richarda Procika, technického riaditeľa divízie verejného osvetlenia Siemens Mobility, ktorý nám ozrejmil, ako sú tieto semafory riadené: ,,Uvedená technológia odpočítavania je riadená priamo z radiča svetelnej signalizácie a dynamicky sa mení podľa aktuálneho stavu signálneho plánu. Technické riešenie dynamického odpočítavania bolo vyvinuté slovenskými kolegami spoločnosti Siemens Mobility Slovensko je distribuované v rámci koncernu Siemens do ostatných krajín."
Zariadenie odpočítavania je v majetku magistrátu Bratislavy, tak ako aj celé technické vybavenie cestných svetelných križovatiek.
,,Odpočítavanie je takým „medzistupňom“ medzi technológiou budúcnosti C2X – kde infraštruktúra križovatky (semafor) priamo komunikuje s vozidlom, a tak napríklad riadi jeho prejazd cez križovatku, čo je riešenie, ktoré sa očakáva v budúcnosti v rámci smart city riešení, "dodáva riaditeľ Siemens Mobility.
(bal,nc)