Uvažuje sa o rozšírení tratí bratislavských trolejbusov

2.10.2006
Páčil sa vám článok?

Trolejbusová doprava je zatiaľ v Bratislave považovaná za doplnkový druh dopravy. V budúcnosti by sa však mala existujúca sieť tratí trolejbusov rozšíriť do ďalších lokalít.

Trolejbusová doprava má nezastupiteľný význam najmä v oblastiach s kopcovitým terénom, kam sa autobusy dostanú len ťažko. Na rovinatých územiach zasa trolejbus preukazuje prednosti oproti autobusu predovšetkým svojimi jazdnými charakteristikami - je tichší a má podstatne vyššie zrýchlenie pomocou elektromotorov oproti spaľovacím motorom autobusov. Významný je aj fakt, že patrí medzi ekologické druhy hromadnej dopravy.

Dopravný podnik Bratislava uvažuje o rozšírení súčasných tratí aj do ďalších miest, najmä takých, kde trolejbusová doprava nebude konkurenciou žiadnemu nosnému systému koľajovej dopravy, ale môže sa stať jeho doplnkom. Súčasná sieť tratí nepokrýva všetky pre tento druh dopravy charakteristické oblasti mesta. Na zozname potrebných investícií sú trate, ktoré majú mimoriadnu dôležitosť z hľadiska zlepšenia obsluhy územia mesta hromadnou dopravou i z hľadiska zníženia prevádzkových nákladov mestskej hromadnej dopravy.

Okrem zavedenia trolejbusov na Dlhých dieloch do úvahy prichádzajú aj ďalšie nové trate. Jedným z návrhov je zavedenie trate Hlavná stanica - Pražská - Hroboňova. V minulosti bola trolejbusová doprava vedená cez Pražskú, Brniansku, Patrónku a Lamačskú cestu k Vojenskej nemocnici s odbočením na Hroboňovu. Trať bola zrušená, v časti Hroboňova - Pražská však zostali osadené trakčné stožiare. Realizácia tejto stavby by riešila nielen prepojenie vozovne na Hroboňovej a trate Lovinského - Mudroňova na jestvujúce trate na Pražskej, ale by dala aj predpoklad na budúce predĺženie trate až do Lamača. Ďalším navrhovaným úsekom je trať Vojenská nemocnica - Patrónka. Tá by umožnila obojsmerné prepojenie s dopravným uzlom na Patrónke, a tým aj bezkolízne prestupovanie z liniek MHD a SAD prichádzajúcich zo západnej časti mesta, ktorého sa dožadujú obyvatelia.

Popri týchto troch stavbách tratí, ktorých vybudovanie považuje Dopravný podnik za najnaliehavejšie, do úvahy prichádzajú ďalšie dve. Prvou je trolejbusová trať Trnavská cesta - Súhvezdná (Ružinov - Ostredky), druhou trať Trnávka - nákupné centrum Avion, ktorú by bolo možné perspektívne predĺžiť až na letisko. Pravda, uvažuje sa aj o viacerých ďalších trasách, pričom najzaujímavejšie sa javia úvahy o výstavbe trolejbusových tratí v Petržalke s možným prepojením na existujúcu sieť cez budovaný Most Košická.

Páčil sa vám článok?