Parkovacie miesta v centre sú lukratívny biznis

17.11.2006
Páčil sa vám článok?

Vlani v máji na výjazdovom zasadnutí vo Vysokých Tatrách poslanci miestneho zastupiteľstva mestskej časti Staré Mesto schválili návrh starostu na prenájom parkovacích miest v Starom Meste.

Nájomná zmluva s Bratislavskou parkovacou službou vstupila do platnosti tento rok 1. júla a jej predmetom je 2366 parkovacích miest v centre mesta. Podmienky, za akých mestská časť tieto parkovacie miesta prenajala, však vyvolávajú celý rad pochybností o efektívnom nakladaní s obecným majetkom.

Zarážajúce je predovšetkým, že zmluva bola uzatvorená na 20 rokov - platiť má do 30. júna 2026! Okrem toho obsahuje diskutabilné ustanovenie, podľa ktorého sa zmluvné strany zaväzujú, že sa počas platnosti tejto zmluvy zdržia konania, ktoré by malo za následok ukončenie jej platnosti.

Najpozoruhodnejšie sú však finančné aspekty nájomnej zmluvy: nájomné za meter štvorcový prenajatého parkovacieho miesta je 305 korún ročne! Keďže jedno parkovacie miesto je veľké 10 metrov štvorcových, znamená to, že BPS, s.r.o., ročne zaplatí mestskej časti za parkovacieho miesto 3050 korún. Pritom napríklad vyhradzovacia parkovacia karta BPS platná jeden rok, ktorá umožňuje parkovať vozidlu na označenom parkovacom mieste v Starom Meste, stojí 52 360 korún! Jediné parkovacie miesto teda ročne umožní spoločnosti BPS zarobiť bezmála 50-tisíc korún.

Už tento údaj naznačuje, že parkovacie miesta sú v Starom Meste doslova zlatou baňou. Dostupné údaje o hospodárení BPS však pritom naznačujú, že jej prevádzkové náklady sú takmer rovnaké ako výnosy, pričom v roku 2004 boli náklady dokonca vyššie ako výnosy, čím sa dostala do mínusu asi 1,5 milióna korún. Napriek tomu, že mestská časť Staré Mesto má v BPS, s.r.o., menšinový podiel, poslanci miestneho zastupiteľstva nemajú dosť informácií o hospodárení tejto firmy a tým aj o nakladaní s obecným majetkom. Ako sme informovali vlani v decembri, o hospodárenie BPS sa zaujímal staromestský poslanec Ondrej Dostál (OKS), ktorý dostupné informácie označil za „príliš strohé“ a vyslovil vtedy podozrenie, že sa tu peniaze „prelievajú“.

Bratislavská parkovacia služba vznikla v roku 1996, pričom malo ísť o obecnú firmu s menšinovým podielom sukromného investora. Pôvodne mala mať mestská časť v BPS 80-percentný podiel a 20 percent mal mať súkromný investor. Na rokovaní miestneho zastupiteľstva však vystúpil poslanec a dnešný starosta Starého Mesta Peter Čiernik a navrhol opačný pomer - 80 percent pre súkromného investora a zvyšok pre mestskú časť. Zastupiteľstvo jeho návrh schválilo, a tak je BPS fakticky súkromná firma podnikajúca s obecným majetkom. Stojí za zmienku, že od marca 2003 až do polovice tohto roka sedel v dozornej rade spoločnosti staromestský poslanec Tomáš Čiernik, ktorý je synom starostu Starého Mesta.

Spôsob, akým staromestská samospráva rieši problém statickej dopravy, kritizuje aj poslankyňa Marta Černá, ktorá je predsedníčkou komisie verejného poriadku miestneho zastupiteľstva Staré Mesto. Tá sa spoločne s ďalšími poslancami spomenutého výjazdového zasadnutia miestneho zastupiteľstva vo Vysokých Tatrách nezúčastnila, pretože ho považovala za „turistiku“ za obecné peniaze. Na margo zmluvy o dvadsaťročnom prenájme parkovacích miest v Starom Meste však uviedla: „Takáto zmluva je minimálne v rozpore s dobrými mravmi, o tom som presvedčená. Pre mestskú časť je určite nevýhodná.“

BPS podľa všetkého preferuje možnosť dlhodobého prenájmu parkovacích miest  najmä firmami sidliacimi v Starom Meste. Systém zabezpečovacích stĺpikov tak znižuje počet parkovacích miest určených pre krátkodobé parkovanie a tak je situácia v statickej doprave v centre mesta už niekoľko rokov kritická. Prenájmom parkovacích miest BPS na 20 rokov  súčasné vedenie Starého Mesta ukázalo, že problém riešiť nechce.

Páčil sa vám článok?