Konštrukciu piateho mosta majú preložiť z brehu na pilier začiatkom septembra

2.10.2006
Páčil sa vám článok?

V dňoch 9. až 14. septembra by mala prebehnúť najdôležitejšia fáza výstavby piateho mosta cez Dunaj - presun 231-metrovej konštrukcie hlavného mostného poľa z ľavého brehu Dunaja na pilier číslo 10 v koryte rieky.

Informoval nás o tom Ladislav Csáder, generálny riaditeľ spoločnosti Metro Bratislava, ktorá je investorom výstavby piateho bratislavského mosta. Ako zároveň upozornil, tento termín je len predbežný. „Všetko bude záležať od momentálnych poveternostných podmienok a stavu hladiny Dunaja,“ uviedol. „Tento termín bol oznámený aj Dunajskej komisii, ale nie je vylúčené, že sa môže zmeniť.“

Ako sme už informovali, prvý kus oceľovej konštrukcie hlavného mostného poľa, ktorú zhotovuje spoločnosť MCE Voest Linz, doviezli na stavenisko ešte vlani v auguste. Montáž konštrukcie vykonáva firma Hutní montáže Ostrava. Pôvodne mala byť celá 231 metrov dlhá a 36 metrov vysoká konštrukcia, vážiaca tisíce ton, jedným koncom osadená na pilier číslo 11 na ľavom brehu Dunaja a druhým koncom na plavidlo v 50 metrov dlhom umelom bazéne, z ktorého by ju po dokončení v auguste remorkéry „natočili“ na pilier číslo 10 pri pravom brehu Dunaja, jediný, ktorý je v toku rieky. Túto technológiu bolo potrebné modifikovať kvôli zmluvnému záväzku uvoľniť časť nábrežia (vrátane priestoru, kde mal byť umelý bazén) pre ďalšiu výstavbu do 30. septembra, teda v čase, ktorý by na likvidáciu bazénu nestačil. Namiesto umelého bazénu sa teda na brehu vybudoval provizórny pilier spolu s podpornou konštrukciou v mieste uloženia mosta, ktoré umožnia presun mostnej konštrukcie po posuvnej dráhe na súlodie pristavené pri brehu. Následne bude celá vyše 230-metrová oceľová konštrukcia otočená o 90 stupňov (opíše dráhu, akú opíše minútová ručička hodín za štvrťhodinu, ale v opačnom smere), pričom jeden jej koniec ostane na brehu a druhý uložia na pilier číslo 10 pri pravom brehu Dunaja. Pôjde o technicky mimoriadne náročnú, ale pre širokú verejnosť vari najatraktívnejšiu operáciu, ktorá si vyžiada aj prerušenie lodnej dopravy na Dunaji.

Páčil sa vám článok?