Odťahovanie áut nesmie byť prameňom zisku

9.11.2006
Páčil sa vám článok?

V súvislosti s odťahovaním nesprávne zaparkovaných vozidiel sa vynorila otázka, kam smerujú peniaze zinkasované od majiteľov áut. Ide o nemalé sumy - podľa odhadov prekročí inkaso mestskej odťahovky tohto roku 10 miliónov korún.

Otázka vyplynula zo stanoviska, ktoré pripravila právna kancelária Vasiľ & Partners zastupujúca mestskú časť Staré Mesto v kauze odťahovania súkromnou spoločnosťou Aster. V ňom je okrem iného aj táto veta: „Navyše spoločnosť pri konkrétnom technickom úkone nekoná za seba, ani na svoj účet...“ Stanislav Jurikovič z referátu pre komunikáciu s verejnosťou k téme uvádza: „Finančné prostriedky, ktoré inkasuje Aster za technický odťah, sú premietnutím nákladov a idú spoločnosti Aster.“ Teda na jej účet.

Podľa právnikov tu dochádza k protirečeniu. Vedúci právneho odboru Dopravného podniku Bratislava (DPB) Rudolf Štanner uvádza: „Pretože ide o verejnoprospešnú činnosť, službu verejnosti, nemala by vytvárať zisk. Preto by to mala robiť organizácia zriadená obcou.“ No súkromná komerčná spoločnosť podľa zákona vzniká pre to, aby robila zisk.

S. Jurikovič nám sprostredkoval stanovisko konateľa firmy Aster Jána Gbúra, ktorý uvádza, že mu neprislúcha komentovať názor právnej kancelárie. Uvádza však: „ste jediní, kto si to vysvetľuje tak, že Aster postupuje vybraté peniaze mestskej časti.“ Hovorí, že mestská odťahová služba vznikla z investícií mesta a vyjadruje pochybnosti, že by sa tieto prostriedky vracali. Ani J. Gbúr, ani S. Jurikovič však neodpovedali na otázku, ako sa naloží s peniazmi vybratými Asterom, či teda len pokrývajú náklady, alebo či tvoria zisk, ani o celkovej výške inkasovanej sumy a počte odtiahnutých vozidiel.

Naopak vedúci strediska odťahu DPB Jaroslav Kováč uvádza, že predpokladajú v tomto roku odtiahnutie 5000 zle zaparkovaných vozidiel, čo pri poplatku 2800 Sk za jedno auto vytvorí spolu sumu okolo 14 miliónov korún. „Kalkulácie sme zostavovali tak, aby neprinášali zisk,“ uvádza J. Kováč na tému, či zriadenie mestskej odťahovacej služby platilo mesto. „Teda v cene odťahu sú zakalkulované skutočné náklady na túto službu, a nič viac než náklady.“ J. Kováč nevylučuje v budúcnosti pohyb cien oboma smermi. K tomu však príde až po ukončení odpisov základného imania a pohyb cien bude tiež závisieť od ekonomickej situácie. V nákladoch sa musia prejaviť aj odpisy, po ich ukončení by cena mohla klesnúť. J. Kováč sa vyjadruje tiež k invektívam, podľa ktorých mala mestská odťahovacia služba pristupovať k odťahovaniu nespravodlivo: „Sme nekompromisní, odťahujeme každé vozidlo, ktoré policajt označí. Jedine postihnutým ľuďom v núdzi sme výnimočne ochotní tolerovať splátkový kalendár, ale odťah si v konečnom dôsledku v plnej miere musia zaplatiť aj oni.“

Generálny riaditeľ DPB Ján Zachar zdôrazňuje, že túto povinnosť uložil podniku magistrát a s výnimkou Starého Mesta a Ružinova majú zmluvy so všetkými mestskými časťami. Aj on zdôrazňuje, že celá prevádzka je postavená tak, aby jej ekonomická bilancia bola na nule.

Páčil sa vám článok?