Bratislavská parkovacia služba aj primátor sa vyhovárajú na chýbajúcu legislatívu

2.10.2006
Páčil sa vám článok?

Na návrh riešenia problémov statickej dopravy (parkovania) v centre mesta, ktoré Bratislavské noviny predstavili v predchádzajúcom vydaní, zareagovala rozsiahlym listom Bratislavská parkovacia služba, s.r.o. Jej konateľ a väčšinový vlastník Peter Poloma tvrdí, že problém nie je „v predstave ako situáciu riešiť“ ale v chýbajúcej legislatíve, ktorá by umožnila mestským orgánom situáciu razantne riešiť.

Podľa Polomu má mestská časť Staré Mesto jasnú parkovaciu politiku, ktorá od roku 2000 presne stanovuje ciele a zásady postupného riešenia parkovacieho problému v centre mesta. Podobný materiál podľa neho vypracoval v roku 2002 Mestský parkovací systém, s.r.o., pre potreby hlavného mesta Bratislavy. Orgány miestnej samosprávy však nemajú možnosť primeraného zákroku proti porušovateľom legálne stanovených opatrení nielen kvôli chýbajúcej legislatíve, ale aj z úplne nedostatočného krytia v personálnej a technickej oblasti (policajti, odťahovacie vozidlá a s tým súvisiaca informačná technika), tvrdí P. Poloma z BPS.

„Za týchto podmienok by opatrenia, uvádzané v predmetnom článku, aj keď sú úplne v súlade s cieľmi a zásadami parkovacej politiky, ale aj skúsenosťami všetkých európskych miest, nedosiahli požadovaný cieľ, pretože viaceré z nich sú pri súčasných ekonomických pomeroch na Slovensku úplne vylúčené,“ tvrdí konateľ BPS a pokračuje: „V súčasnosti je napríklad vylúčené, aby sme mohli zaviesť vyššie poplatky za parkovacie miesto na ulici ako v garáži. Problém je v tom, že objektívna cena za parkovacie miesto v garáži sa pohybuje okolo 40-50 Sk za hodinu. Môže byť teda poplatok za 1 hodinu parkovania na ulici 50 a viac korún, keď ani dnešný desaťnásobne nižší poplatok neuhrádza väčšina užívateľov?,“ pýta sa P. Poloma.

Na tomto mieste musíme reagovať, pretože s podobnou argumentáciou sme sa stretli aj u bratislavského primátora Andreja Ďurkovského. Aj ten sa vyhovára na nedostatočnú legislatívu, ktorá podľa neho bráni samospráve vytvoriť efektívny parkovací systém. Ani on však neuvádza, čo konkrétne legislatíve chýba. V tejto súvislosti stojí za zmienku alibistické vyjadrenie starostu bratislavského Starého Mesta Petra Čiernika: „Pokiaľ nie je legislatíva dostatočne prísna k tým, ktorí to zneužívajú, nemá zmysel realizovať rozsiahlejšie investičné projekty.“

Skúsenosti zo Žiliny, Nitry, či dokonca Banskej Bystrice však nasvedčujú tomu, že problém nie je iba v legislatíve. V týchto mestách totiž efektívne funguje systém plateného parkovania, dokonca formou parkovacích automatov. Tamojšia samospráva nečaká so založenými rukami na zmenu zákonov, ale koná. Skúste v centre týchto miest zaparkovať a nezaplatiť parkovné - bratislavskí konšeli by boli prekvapení, ako tu funguje vymožiteľnosť práva.

BPS ďalej spochybňuje náš návrh na zavedenie parkovacích automatov - podľa BPS to nie je opatrenie na súborné riešenie parkovacieho problému, ale ide len o jeden zo spôsobov výberu poplatkov, pričom je oveľa drahší ako napríklad predajné miesto alebo predavač, tvrdí BPS. Ďalej priznáva, že návrh na odstránenie „kolíkov“ zabraňujúcich nedovolené parkovanie „je v úplnom súlade so schválenou parkovacou politikou, ktorá predpokladá ich likvidáciu do roku 2004. Nestalo sa tak, lebo niet primeraných legálnych spôsobov na účinné pokutovanie nedisciplinovaných vodičov,“ tvrdí P. Poloma.

Tu je na mieste otázka, na čo má mestská časť a mesto parkovaciu politiku, ktorá sa nedodržiava? Určite stojí za zamyslenie aj to, či samosprávou zvolený spôsob prevádzky parkovacích miest v centre mesta prostredníctvom súkromnej spoločnosti (v BPS, s.r.o. patrí 80% Petrovi Polomovi a 20% mestskej časti Staré Mesto) je najvhodnejším riešením. Skutočne nemožno od súkromnej firmy očakávať, že bude financovať vybudovanie nového a efektívneho parkovacieho systému, keď jej stačí vyberať poplatky za vykolíkované parkovacie miesta, prípadne za parkovacie preukazy pre obyvateľov Starého Mesta bez toho, aby im za to poskytla nejakú službu.

Téme parkovania sa budeme venovať aj v budúcom vydaní novín.

Páčil sa vám článok?