Vhodná organizácia dopravy chráni životy

26.10.2006
Páčil sa vám článok?

Vhodná reorganizácia dopravy môže nielen zrýchliť prúd vozidiel, ale prejavuje sa aj na zvýšení bezpečnosti všetkých účastníkov cestnej premávky, vrátane chodcov. Tento problém sa najmarkantnejšie prejavuje v centre Bratislavy.

Ako uvádza Ján Vrbik, dopravný inžinier Dopravného inšpektorátu Bratislava I, dôkazom je napríklad osadenie pevných zábran na Námestí 1. mája pri Prezidentskom paláci. Po ich umiestnení sa tu úplne eliminovali nehody, hoci predtým na tomto úseku často dochádzalo k nehodám s tragickými následkami. „Najúčinnejšie opatrenia na zvýšenie bezpečnosti a plynulosti dopravy nie sú ani drahé, ani technicky náročné,“ uvádza J. Vrbik. Problém je v tom, že dopravní policajti môžu opatrenia na zmeny len navrhovať, o ich uplatnení rozhoduje správca komunikácie. Teda v Bratislave sú to magistrát, mestské časti a Národná diaľničná spoločnosť.

Už sme informovali o zápase, ktorí museli bratislavskí dopravní policajti zviesť v súvislosti s prehradením Staromestskej ulice - ale prvé výsledky už registrovali, hoci na podrobnejšiu štatistiku treba dlhšie obdobie. Aj na plynulosti premávky a bezpečnosti na križovatke ulíc Karadžičova a Záhradnícka sa podpísalo veľmi jednoduché prestavenie svetelnej signalizácie, ktoré znížilo počet nehôd na nulu. Policajti v centre však stále musia bojovať o inštaláciu zábradlia, ktoré by chránilo chodcov na vjazde do Mýtnej ulice od Račianskeho mýta a takisto nevedia presadiť druhý prúd na odbočenie vľavo na križovatke ulíc Vazovova a Radlinského. Jeho zriadenie a následné zipsové radenie vozidiel by v špičke odbúralo vytváranie kolón až po Námestie 1. mája.

Riaditeľ okresného dopravného inšpektorátu Vladimír Synak dodáva, že aj reorganizácia na Lamačskej ceste by mohla znížiť zaťaženie v špičke: „Doprava je tu organizovaná naopak - mali by byť tri jazdné pruhy na výjazd, tým viac preto, lebo je to do kopca. Aj bez toho však logika hovorí, že ak chceme mať centrum odľahčené, musíme vytvoriť viac príležitostí na jeho opustenie ako na vstup. Pohyblivý pracovný čas inštitúcií v centre takéto riešenie umožňuje.“ V meste sa nedostatočne využíva aj možnosť kombinovať či naopak vyhradzovať jazdné pruhy vo vzťahu medzi osobnou a hromadnou prepravou.

Okrem chronických problémov má doprava aj opakované problémy. Akútnym je vodorovné značenie. Správcovia komunikácií majú najvyšší čas dať ich opraviť a obnoviť.

Páčil sa vám článok?