BSK zvažuje vstup do prímestskej autobusovej dopravy
Bratislavský samosprávny kraj (BSK) uvažuje o tom, že nadobudne majetkovú účasť v spoločnosti prevádzkujúcej prímestskú autobusovú dopravu. Prípravu tohto zámeru dnes schválili aj krajskí poslanci.
Spoločnosť Bus Transport, majoritný akcionár autobusového dopravcu Slovak Lines, totiž pripustila možnosť zvýšenia priamej kontroly BSK nad výdavkami na prímestskú autobusovú dopravu.
"Zmyslom tejto ponuky je, že 56 percent, ktoré momentálne má Bus Transport, by bolo možné previesť na BSK. Samozrejme, s tým, že bude pravdepodobne vytvorená nová spoločnosť, ktorá bude len pre regionálnu autobusovú dopravu," uviedol pre TASR podpredseda BSK Martin Berta.
Bratislavská župa by tak mohla získať kapitálovú účasť na samostatnej spoločnosti, vyčlenenej zo Slovak Lines, ktorá by prevádzkovala výlučne prímestskú autobusovú dopravu a vlastnila majetok potrebný pre naplnenie výkonov vo verejnom záujme.
"Toto uznesenie je len preto, aby začala diskusia na túto tému a urobil sa návrh, ako to má cele prebehnúť tak, aby nevznikli pochybnosti," podotkol Berta.
Ak by sa však tento zámer podarilo naplniť, BSK by získal priamu kontrolu nad výkonmi vo verejnom záujme identickým spôsobom ako napríklad hlavné mesto nad Dopravným podnikom Bratislava. "Výhodou pre BSK by bola v každom prípade úspora finančných prostriedkov vynakladaných na výplatu primeraného zisku. Súčasne by BSK získal priamy vplyv na tvorbu systému Bratislavskej integrovanej dopravy, kde je Slovak Lines dnes dominantným dopravcom v Bratislavskom kraji," uvádza v dôvodovej správe bratislavská župa.
Slovak Lines realizuje výkony vo verejnom záujme pre BSK v súlade s platnou zmluvou, ktorá je platná do roku 2021. Dopravca ročne najazdí pre župu približne 12,7 milióna kilometrov. Výška celkovej ročnej dotácie BSK pre prímestskú dopravu sa pohybovala v roku 2014 na úrovni 8.579.380 eur a minulý rok bola táto suma 8.370.563 eur.
BSK a Slovak Lines už niekoľko rokov diskutujú o primeranosti a efektívnosti výdavkov župy vynakladaných na prímestskú autobusovú dopravu. Obidve strany pritom vnímajú potrebu hľadania dlhodobo udržateľného modelu fungovania prímestskej autobusovej dopravy tak, aby bola efektívna, udržateľná a motivujúca.
Spoločnosť Slovak lines je vo vlastníctve 56 % súkromnou spoločnosťou Bus Transport, s.r.o., a 44 % štátnou spoločnosťou MH Manažment, a. s.
(TASR)