Kontrola Najvyššieho kontrolného úradu odhalila v dopravnom podniku nedostatky

2.10.2006
Páčil sa vám článok?

V Dopravnom podniku Bratislava pri využívaní dotácií na mestskú verejnú dopravu dochádzalo k porušovaniu finančnoprávnych predpisov. Preukázala to kontrola, ktorú vykonal Najvyšší kontrolný úrad SR.

Okrem iného sa zistilo, že dopravný podnik nedodržal povinnosť hospodárneho použitia rozpočtových prostriedkov zo štátneho rozpočtu. Stalo sa tak vtedy, keď realizoval zmluvu o dielo na prípravu na prestavbu 15 autobusov KAROSA B 732 na plynový pohon v znení dodatku k zmluve o dielo z 8. apríla 2003, ktorým sa zmenila cena a lehota splatnosti faktúr, za ekonomicky horších podmienok ako vo verejnej súťaži ponúkla firma SAO. Na výzvu na verejnú súťaž reagovali tri firmy - STARKO, Košice, SAD Banská Bystrica a SAO, Lučenec. Uchádzač SAD Banská Bystrica bol vylúčený pre nesplnenie súťažných podmienok. Firma STARKO ponúkala na základe vyhlásených súťažných kritérií za jeden modernizovaný autobus 1,790 milióna korún bez DPH a lehotu splatnosti faktúr do 130 dní. Firma SAO za jeden autobus navrhovala cenu bez DPH 1,462 milióna korún a lehotu splatnosti faktúry do 90 dní. Víťazom súťaže sa stala firma STARKO, s ktorou 25. novembra 2002 dopravný podnik podpísal rámcovú zmluvu na asi 30 autobusov. Dňa 25. februára 2003 dopravný podnik uzavrel zmluvu o dielo na 15 autobusov za 1,790 milióna korún bez DPH za kus so splatnosťou 130 dní. Dňa 7. apríla 2003 zaslala STARKO návrh dodatku k zmluve o dielo na prípravu na prestavbu autobusov na plynový pohon 15 autobusov, v ktorom ponúkla skrátenie lehoty splatnosti na 21 dní a v prípade dohody o lehote splatnosti, zníženie celkovej ceny za jeden autobus o 54 200 korún. Na základe tohto návrhu zmluvné strany uzavreli dodatok k zmluve o dielo, kde deklarovali cenu za modernizáciu jedného autobusu vo výške 1,735 milióna korún bez DPH a dobu splatnosti faktúry 21 dní. I napriek tomu, že dopravný podnik uzavrel s firmou STARKO dodatok k zmluve o dielo, čím sa znížila cena za jeden kus autobusu o 54 200 korún bez DPH, je táto cena vyššia ako cena ponúkaná firmou SAO, a to o 273 000 korún za jeden autobus (bez DPH). Pri predpokladanom množstve 15 kusov, ktoré bolo uvedené v zmluve, predstavuje rozdiel 4,095 milióna korún bez DPH. Dopravný podnik dodatočnou úpravou zmluvných podmienok obišiel zmysel zákona o verejnom obstarávaní. „Týmto konaním sa mohli vytvoriť podmienky na možné korupčné správanie zainteresovaných osôb,“ uvádza sa v správe Najvyššieho kontrolného úradu SR.

Dopravný podnik Bratislava porušil predpisy aj tým, že v kontrolovanom období viedol na účtoch aj iné prostriedky, nielen prostriedky poskytnuté zo štátneho rozpočtu. V správe o kontrole sa možno dočítať aj o ďalších porušeniach zákona o rozpočtových pravidlách, zákona o verejnom obstarávaní a zákona o účtovníctve.

Páčil sa vám článok?