Lamač odmieta návrhu nariadenia o dočasnom parkovaní

17.2.2013
0
Páčil sa vám článok?

Mestská časť Lamač odmietla najnovší návrh celomestského všeobecne záväzného nariadenia o dočasnom parkovaní na území mesta Bratislava. Poslanci mestskej časti prijali na štvrtkovom zasadaní uznesenie, ktorým požadujú, aby sa nariadenie o dočasnom parkovaní Lamača vôbec netýkalo.

Lamačskí zastupitelia novému návrhu VZN vyčítajú, že opúšťa sľubovaný princíp dobrovoľnosti a direktívne zavádza parkovací systém pre celé územie hlavného mesta, teda aj v okrajových mestských častiach, kde problém s denným parkovaním nemajú.

"Mesto tu nemá čo zavádzať spoplatnené parkovanie, doteraz tu nevytvorilo ani jedno parkovacie miesto, o expresných linkách MHD, ktoré majú odľahčiť dopravu či obnove zlých ciest z peňazí systému, sa tiež už nehovorí," vyčítali poslanci novému návrhu, ktorý sa má vzťahovať aj na Lamač. Tvrdia, že spoplatnené parkovanie peniaze mestským častiam ako je Lamač neprinesie, všetky príjmy pohltí prevádzkovanie systému.

Poslancom sa tiež nepáči, že návrh VZN zavádza pri spoplatnených zónach len maximálnu sadzbu za hodinové parkovanie. V Starom Meste, Ružinove, Novom meste a Petržalke to má byť maximálna sadzba päť eur, v Dúbravke a Karlovej Vsi štyri eurá a v ostatných častiach dve eurá.

"Neviem si predstaviť, ako bude mesto tu v Lamači vyberať dve eurá za hodinu za parkovanie," uviedol poslanec Radoslav Olekšák, ktorý návrh nazval paškvilom úradníkov mesta. Ohradil sa aj voči formulácii o maximálnej sadzbe za parkovanie. "Aké je to VZN, keď určuje len maximálne sumy? Budú sa konkrétne sumy určovať tak, ako sa hlavný dopravný inžinier vyspí?"

Na námietku starostu mestskej časti Petra Šramka, ktorý je členom komisie parkovania na magistráte, že presné sadzby si určí samotná mestská časť svojím VZN, Olekšák odpovedal, že vôbec nemá zmysel o takomto návrhu uvažovať. "Treba ho úplne odmietnuť, taký aký je." Podľa hovorcu hlavného mesta Ľubomíra Andrassyho však mesto určením iba maximálnych sadzieb dáva mestským častiam možnosť, aby sami rozhodli, koľko si za krátkodobé parkovanie budú pýtať. "Dokonca súhlasíme s tým, že tie ceny, ktoré si mestská časť určí, budú platiť na jej území aj na tých komunikáciách, o ktoré sa stará mesto," dodal Andrassy.

Olekšák tiež upozornil, že VZN počíta s rezidentskou kartou v sume 100 eur. "Nie je to pravda, prvá karta bude stáť 30 eur, drahšia bude až druhá a tretia rezidentská karta vydaná na jedného držiteľa, resp. pre rodinu z jedného bytu či domu," povedal Andrassy. Olekšák sa ohradil tiež voči tomu, že ak obyvatelia rezidentskú kartu nebudú mať, nebudú mať zľavu na parkovanie v ostatných častiach Bratislavy. "Ak sa mestská časť nezapojí do systému, jej obyvatelia nebudú mať 50 percentnú zľavu na parkovanie v iných častiach mesta, to je diskriminácia obyvateľov a mestských častí, ktoré sa k tomuto nehoráznemu VZN odmietajú pripojiť," povedal Olekšák.

Hovorca Bratislavy Ľubomír Andrassy v reakcii pripomenul, že VZN o dočasnom parkovaní upraví do legislatívnej podoby pravidlá a princípy koncepcie parkovacej politiky schválené v roku 2012. "Ostáva princíp dobrovoľnosti, mestská časť sa k systému nemusí pripojiť, ak sa ale už pripojí, musí akceptovať jeho princípy a pravidlá na svojom území, " uviedol Andrassy. Povedal taktiež, že súčasťou VZN bude príloha s uvedením mestských častí, kde koncepcia parkovacej politiky platí.

"Ak sa Lamač rozhodne nepripojiť sa, mesto to bude rešpektovať. Nemôže však čakať na to, že jeho obyvatelia budú požívať výhody systému. Nie je predsa logické, aby niekto systém odmietal, no zároveň využíval jeho výhody," uviedol Andrassy na margo obvinenia z diskriminácie obyvateľov mestskej časti, ktorá sa k systému nepripojí tým, že nebudú mať zľavu na parkovanie vo vyhradených zónach.

O VZN o dočasnom parkovaní na území hlavného mesta má rokovať 27. februára mestské zastupiteľstvo. K návrhu mali do dnešného dňa jednotlivé mestské časti poslať magistrátu svoje pripomienky.

Lamačskí poslanci napokon prijali uznesenie, v ktorom nesúhlasia s predloženým návrhom VZN a žiadajú aby sa nevzťahovalo na územie MČ Lamač. Rovnako žiadajú nediskriminovať obyvateľov Lamača za to, že mestská časť nebude zapojená v systéme parkovacej politiky.

(TASR)

Páčil sa vám článok?