Billboardy by nemali byť pri cestách bližšie ako 250 metrov

17.8.2012
0
Billboardy by nemali byť pri cestách bližšie ako 250 metrov - Bilbordy
Páčil sa vám článok?

Informačné, reklamné a propagačné materiály by po novom nemali stáť pri ceste bližšie ako 250 metrov. Ohlásila to podpredsedníčka Národnej rady SR Renáta Zmajkovičová (Smer-SD), ktorá do NR SR predložila návrh novely zákona o pozemných komunikáciách. Parlament sa ňou začne zaoberať už na septembrovej schôdzi.

Zmajkovičová chce právnou normou riešiť bezpečnosť premávky a devastáciu okolia vonkajšou reklamou. Zavedenie tzv. ochranného pásma sa má týkať diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I., II. a III. triedy. Nové pravidlá sa dotknú aj už existujúcich billboardov, pričom na ich odstránenie z 250-metrovej zóny bude dvojročná zákonná lehota, ktorá začne plynúť od dňa účinnosti novely, čo je 1. január 2013.

Návrh zákona teda stanovuje aj povinnosť vlastníka odstrániť billboardy, ktoré sú umiestnené v rozpore s novými pravidlami. Ak sa tak nestane, má nasledovať pokuta a Zmajkovičová pripúšťa aj prekrývanie reklamy čiernou plachtou. Billboardy, ktoré nebudú spĺňať nové podmienky a nebudú po výzve úradu vlastníkom odstránené, budú odstránené správcom cesty na náklady majiteľa.

Na otázku, čo v prípade, ak má niekto objednanú reklamnú plochu na dlhé roky, odvetila, že aj podnikatelia sa za roky svojho pôsobenia stretávajú so zmenami zákonov. Koľko billboardov by malo na základe jej novely zmiznúť, momentálne spočítané nemá.

Zmajkovičovú vraj kontaktovali aj billboardové spoločnosti. "Povedala som im svoju predstavu, oni uviedli že chcú byť súčinní a poukázali na to, čo sa odohralo v Českej republike, kde podobná iniciatíva prešla, no týka sa len diaľnic a ciest I. triedy," vysvetlila. Ona však trvá na tom, aby sa ochranná zóna týkala aj ciest II. a III. triedy.

"Príprava návrhu zákona vyšla zo spoločenskej objednávky, kedy sa na mňa obracalo množstvo ľudí s tým, že billboardy na Slovensku rastú ako huby po daždi, niekedy na tých najabsurdnejších miestach," uviedla Zmajkovičová. Tvrdí, že jej iniciatíve vyjadrili podporu primátori, starostovia či zástupcovia Slovenskej komory architektov. "Slovensko sa musí zbaviť vizuálneho smogu spočívajúceho v bezhlavom umiestňovaní billboardov bez ohľadu na charakteristiku a vizuálnu stránku daného územia. Slovensko musí ostať zelené," apelovala.

(TASR)

Páčil sa vám článok?