Informovanie o situácii na diaľniciach pomocou portálov má byť operatívnejšie

6.10.2006
Páčil sa vám článok?

Polícia sa dohodla s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) na efektívnejšej koordinácii riadenia diaľnice na bratislavskom úseku pomocou takzvaných portálov s premenlivým dopravným značením.

V uplynulých dňoch sa občania sťažovali na to, že systém nefunguje a v prípade dopravného obmedzenia alebo nehody neinformuje vodičov o vzniknutej situáciu včas alebo vôbec. Ak by bolo informovanie rýchle, vodiči by sa mohli problematickému úseku diaľnice vyhnúť zjazdom na bežnú mestskú komunikáciu, čím by sa zabránilo možným kolíziám alebo zápcham.

Vzhľadom na to, že pracovníci operátorského pracoviska Národnej diaľničnej spoločnosti nemôžu samostatne rozhodnúť o nahadzovaní zmien a aktuálnych informácií na portál, krajský dopravný inšpektorát sa so spoločnosťou dohodol na jednotnom postupe. Vyplýva z neho, že ak operátorské pracovisko NDS zistí problém, alebo prijme podnet od vodiča o dopravnej nehode, poruche vozidla, o prekážke na diaľnici alebo o inom obmedzení plynulosti premávky, okamžite o tom informuje diaľničné oddelenie policajného zboru. Po konzultácii, vyhodnotení situácie a odobrení policajtom môže operátor diaľničnej spoločnosti robiť zmeny na informačnom portáli, ktoré reagujú na vzniknutý stav na diaľnici. Rovnako po skončení problému informuje pracovník NDS políciu o potrebe vrátiť svetelné značenie nad diaľnicou do pôvodného režimu. Operátorské stredisko NDS má na základe dohody urýchlene reagovať aj na požiadavky stálej služby diaľničného oddelenia polície.

Keďže kamerový systém monitorujúci úsek bratislavskej diaľnice D1 je aj na krajskom dopravnom inšpektoráte, operačný dôstojník dopravno-riadiacej ústredne, je v prípade problémov na vozovke povinný kontaktovať NDS a vydať pokyn na aktuálne informovanie pomocou portálov. Týka sa to úseku diaľnice Bratislava - Senecká cesta - Prístavný most - Viedenská cesta. Osobitným problémom je úsek Prístavný most - Einsteinova, po ktorom sa síce jazdí, ale značenie nie je skolaudované. V prípade nehody sa tu na portáli objaví len krížik, inak svietia iba šípky bez možnosti iného značenia.

Na bratislavskom úseku diaľnice je spolu 23 kamier a 17 informačných portálov. Bratislavský krajský dopravný inšpektorát má záujem, aby systém fungoval a prijal by aj riešenie spoločného centrálneho riadenia spolu s Národnou diaľničnou spoločnosťou na jednom mieste. Mnohé problémy by sa tým vyriešili. Vyžiadalo by si to ďalšie finančné náklady z rezortu vnútra, keďže monitorovacia služba by mala byť 24-hodinová.

Koncom apríla (BN 15/2006) sme upozornili na nedostatočné označenie diaľnice v meste, kde je rýchlosť obmedzená na 80 km/h. Ako sme sa v uplynulých dňoch presvedčili, situácia sa odvtedy zlepšila. Nielenže pribudla výraznejšia tabuľa na vjazde do mesta, ale o obmedzení rýchlosti na 80 km/h opakovane informujú aj informačné portály na celom mestskom úseku diaľnice.

Páčil sa vám článok?