Dopravný podnik by potreboval miliardu ročne na údržbu a nákup svojich vozidiel

6.10.2006
Páčil sa vám článok?

Ročne až jednu miliardu korún by potreboval Dopravný podnik Bratislava (DPB) na nákup nových vozidiel a generálnu opravu starších dopravných prostriedkov. K dispozícii má na to ale v priemere asi 250 miliónov korún.

Vozidlá sa vzhľadom na svoj vek často kazia a aj tie, ktoré sú po životnosti, musia prevádzkovať a udržiavať. Podľa Viliama Majdu z DPB má spoločnosť po životnosti 80 percent trolejbusov a 16 percent električiek. Hranicu životnosti v roku 2008 prekročí skupina električiek, ktoré sa nakúpili v rokoch 1987 a 1988. Potom by sa toto číslo mohlo zvýšiť až na 74 percent. Pokiaľ ide o autobusy po životnosti, dopravný podnik ich má takmer 35 percent. V. Majda dodal, že dopravca by nemal mať ani jedno takéto vozidlo.

Dopravný podnik sleduje aj vyťaženosť jednotlivých mestských liniek. Medzi kapacitne poddimenzované oblasti v období rannej prepravnej špičky je podľa Karola Kajdiho z DPB možné v súčasnosti zaradiť rýchlo sa rozvíjajúcu východnú časť Bratislavy. Ide najmä o Dolné hony a Vrakuňu. Podobne sú na tom aj Dlhé diely, kde by mali pomôcť kĺbové trolejbusy s pomocným dieselovým pohonom, takzvané duobusy.

Pokiaľ ide o zvýšenú frekvenciu spojov v špičkách, tá by sa mohla podľa K. Kajdiho rozšíriť aj do predpoludňajších hodín, pretože aj v tomto čase začínajú byť spoje naplnené cestujúcimi. Priepastné zníženie ponúkanej kapacity predpoludním oproti špičkovým obdobiam už podľa neho stráca svoje opodstatnenie. „Taktiež zaznamenávame potrebu predĺženia hustejších odpoludňajších intervalov do neskorších večerných hodín. Všetky potrebné zlepšenia kvality ponúkanej dopravy sú viazané na dofinancovanie nákladov spojených s nárastom výkonov,“ konštatoval K. Kajdi z DPB pre Bratislavské noviny.

Od roku 2005 je mestská hromadná doprava v Bratislave financovaná bez štátnej dotácie. Jediným príjmom, ktorý kryje jej výdavky, sú dotácie mesta a príjem z cestovného. Podľa vedúceho komunikácie a marketingu bratislavského magistrátu Milana Vajdu mesto dalo v roku 2005 na prevádzku a investície do mestskej hromadnej dopravy 1,6 miliardy korún, čo je viac ako 25 percent všetkých mestských výdavkov. „Jedna miliarda do investícii MHD ročne je celkom určite objektívne číslo, ak sa má doprava v Bratislave zlepšovať a má sa udržať, ak nie zvýšiť, pomer prepravnej kapacity medzi verejnou dopravou a autami, ktorý je v súčasnosti v pomere 60 percent ku štyridsiatim percentám v prospech MHD,“ konštatoval Vajda.

Tento rok do vozového parku bratislavského DPB pribudlo 22 nových autobusov a teraz aj 6 duobusov na kombinovaný pohon.

Páčil sa vám článok?