Dynamické križovatky majú pravidlá

5.11.2010
0
Páčil sa vám článok?

Dynamicky riadené križovatky v hlavnom meste začali pribúdať najmä v okrajových častiach. Mnohí vodiči však nevedia, ktoré zásady treba pri ich prejazde rešpektovať.

V súvislosti s dynamicky riadenou križovatkou sa občas stane, že vodič zastaví pred semaforom príliš ďaleko alebo sa v kolóne oneskorí a medzi autami vznikne veľká medzera. V prvom prípade dynamické riadenie auto nezaregistruje a ponechá mu červenú. V druhom prípade veľmi veľkú medzeru medzi autami vyhodnotí ako signál na prepnutie zo zelenej na červenú a uprednostní jazdu áut v inom smere.

Podľa informácií z oddelenia dopravného plánovania magistrátu sú tieto križovatky riadené aktuálnou dopravnou situáciou pomocou detektorov, ktoré registrujú príjazd vozidla v konkrétnom jazdnom pruhu s následnou okamžitou úpravou riadenia, napríklad ukončením zelenej v jednom smere a zapnutím zelenej v inom smere. Opakom dynamického riadenia je riadenie pomocou pevných signálnych plánov, v ktorých sú dĺžky zelených a ich poradie spínania, nastavené vopred.

Dynamicky riadené križovatky, je ich 66, sa nachádzajú väčšinou v okrajových lokalitách Petržalky, Karlovej Vsi, Dúbravky, Lamača, Podunajských Biskupíc. Detektory na dynamicky riadených križovatkách môžu byť slučkové, zabudované do povrchovej vrstvy vozovky alebo optické, ktoré sú osadené na stĺpoch a tzv. výložníkoch semaforov. V súčasnosti sa najviac používajú slučkové založené na indukčnom princípe registrovania prejazdu vozidla. Poloha slučkových detektorov pred stop čiarou môže byť rôzna, od niekoľkých metrov po tridsať. Preto je podľa pracovníkov oddelenia dôležité, aby vodiči zastavovali vozidlá tesne pred stop čiarou, inak ich slučka nezachytí a nedostanú svoju zelenú. Taká situácia môže vzniknúť napríklad v ľavom odbočení z Gagarinovej na diaľnicu D1.

Pri vzdialenejších detektoroch je dôležité zachovať jazdu v pruhoch - ak vozidlo obíde slučku po vedľajšom pruhu, zelenú nedostane. Na uliciach s električkovou traťou sa dynamické riadenie vybraných križovatiek upravuje na zaistenie preferencie električiek pred ostatnou dopravou. Preferenčné riadenie sa skúša na niekoľkých križovatkách v Karlovej Vsi a v Dúbravke. Hlavnými zásadami jazdy cez dynamicky riadené križovatky je, aby vodič zastavil tesne pred stop čiarou, pri jazde na zelenú nerobil medzi vozidlami veľký odstup a v radiacom priestore križovatky zachoval jazdu v pruhoch.

(rob, brn)

Páčil sa vám článok?