Hromadná doprava musí mať prednosť

6.10.2006
Páčil sa vám článok?

O tom, či doprave v Bratislave hrozí kolaps a o opatreniach, ktoré pripravuje magistrát s cieľom motivovať ľudí, aby viac využívali mestskú hromadnú dopravu, sme sa pozhovárali s riaditeľkou magistrátnej sekcie dopravy a cestného hospodárstva s Tatianou KRATOCHVÍLOVOU.

- Ak by sme definíciu dopravného kolapsu vysvetlili tak, že doprava vypovedá činnosť, tak o kolapse v Bratislave sa hovoriť za normálnych okolností nedá. Iba ak by v zimnom období vplyvom nepriaznivých poveternostných okolností (pri stave živelnej pohromy) bola ochromená doprava na celom území mesta.

Aké systémové opatrenia vedenie mesta zvažuje, aby sa takýmto situáciám predišlo?

- V súvislosti s lokálnymi problémami, hlavne v raňajšej dopravnej špičke, môžeme hovoriť o časovo ohraničených problémoch. Jediné systémové opatrenie na riešenie dopravy v našom meste je preferencia a rozvoj mestskej hromadnej dopravy. Náklady na mestskú hromadnú dopravu v tomto roku - 1,7 miliardy korún - predstavujú najvyššiu položku mestského rozpočtu.

Ako chcete bratislavských vodičov motivovať k tomu, aby do centra mesta nejazdili autami, ale využili iné spôsoby dopravy?

- Najdôležitejšou motiváciou je rýchlosť a spoľahlivosť mestskej hromadnej dopravy, v nemalej miere aj kultúra cestovania. V Bratislave sú dopravné ťahy, kde je cestujúci v autobuse alebo električke najmä v raňajšej špičke rýchlejší. Mesto pokračuje v realizácii ďalších opatrení na zvýhodňovanie prostriedkov mestskej hromadnej dopravy. Medzi ne patria Bratislavčanom známe busové pruhy, predsignály na križovatkách riadených cestnou svetelnou signalizáciou, obsluha peších zón.

Nezvažuje vedenie mesta so zavedením výberu mýta na vjazdoch do centra, ako je to napríklad v Londýne?

- Mýto je jednou z možností regulácie dopravy. Túto možnosť však považujem za krajnú, pretože môže so sebou priniesť nepredvídateľné zmeny v rozvoji dotknutej oblasti. Nazdávam sa, že iné možnosti regulácie, ktoré mesto realizuje v prospech zvýšenia konkurencieschopnosti mestskej hromadnej dopravy, presvedčia o jej výhodách.


Zhováral sa Juraj Handzo
NÁŠ ROZHOVOR

Páčil sa vám článok?