Viedeň i Györ viac priblíži len doprava

6.10.2006
Páčil sa vám článok?

O spoločných projektoch Bratislavy s Viedňou a Györom sa hovorí už dlho, sú však náznaky, že od vízií prechádzajú všetky tri mestá k reálnym krokom. O posune sme sa zhovárali so štátnym tajomníkom rezortu dopravy Jánom KOTUĽOM.

- Naposledy sme s partnermi z oboch štátov o tejto téme hovorili na konferencii venovanej rozvoju stredoeurópskeho regiónu ôsmeho novembra. Hodnotenie rozvoja Bratislavského kraja za desať rokov bolo vhodným odrazovým mostíkom na prechod od vízií k tomu, čo musíme do desiatich rokov mať a čo z toho sme už začali. Diskutujúci vychádzajú z toho, že dobrá dopravná sieť je podmienkou na konkrétnu spoluprácu a veľký posun bol vidieť práve v tomto. Pamätáme sa, že Viedeň len pomaly pristupovala k vybudovaniu diaľnice smerom k našim hraniciam, dnes uvažuje už aj o severnej vetve rýchlej cesty od Marcheggu za Viedeň. Po dokončení tohto projektu a obchvatu Bratislavy by obe mestá spájala akási piškóta, ktorá by oboma koncami nadväzovala na komunikácie do Maďarska.

To však stále hovoríme len o víziách.

- Nie tak celkom. Rakúska diaľnica sa od Parndorfu rýchlo blíži ku Kitsee a Jarovciam, my už rokujeme s dotknutými obcami, pokiaľ ide o dobudovanie diaľničných úsekov diaľnic D2 a D4. Kým v uplynulom období sme boli iniciatívnejší my, teraz prevzala iniciatívu rakúska strana, na základe ich aktivít bolo podpísané memorandum, podľa ktorého bude dopravný režim v tomto priestore vnímaný ako vnútroštátny, odstráni sa čakanie na hraniciach. Rakúski politici sú teraz pod veľkým tlakom podnikateľov, ktorým sa tempo máli. Do desiatich rokov by mali prevratné zmeny postihnúť nielen cestnú sieť v regióne.

Čo ešte by teda malo podstúpiť taký zásadný prerod?

- Železnice. Táto zmena je už dnes vo fáze projektových príprav a do štyroch rokov by sa mala premieňať na skutočnosť. Uvažuje sa o zdvojkoľajnení trate Viedeň - Bratislava cez Marchegg, predpokladá sa nová stanica v priestore bývalého filiálneho nádražia, je to grandiózny projekt - mala by totiž viesť pod zemou a prispieť by mali aj eurofondy. Hovorí sa tiež o rýchlom železničnom prepojení oboch letísk a urobili sme prvé kroky aj k spoločnému zintenzívneniu vodnej dopravy.


Zhováral sa Gustav Bartovic
NÁŠ ROZHOVOR

Páčil sa vám článok?