Prílišné teplo v električkách nie je z kúrenia

6.10.2006
Páčil sa vám článok?

Júlové tropické horúčavy znížili komfort cestovania mestskou hromadnou dopravou. Niektorí cestujúci sa pozastavili nad tým, že napriek vysokým teplotám sa v električkách kúri.

Do redakcie sme dostali niekoľko e-mailov a listov, ktorých pisatelia vyjadrili nad touto skutočnosťou pohoršenie. Ako nás informoval riaditeľ divízie Elektrické dráhy Dopravného podniku Bratislava, a. s., Vladimír Rafaj, dopravný podnik prevádzkuje 227 električiek, ktorým výrobca určil životnosť 20 rokov. Priemerný vek električiek je približne 16 rokov, ak sa električky po modernizácii počítajú ako nové, podľa roku výroby je priemerný vek 19,73 roku, pričom najstaršia električka je z roku 1963. Všetko sú to električky s tzv. vysokou podlahou, kde celá elektrická výzbroj je umiestnená pod podlahou, pri tzv. nízkopodlažných električkách je väčšina výzbroje na streche. „Z tohto počtu je 113 električiek poháňaných tzv. odporovou reguláciou, ktorá svojou činnosťou vytvára odpadové teplo,“ uviedol V. Rafaj. „Elektrická výzbroj týchto električiek z princípu vyžaduje intenzívne chladenie vzduchom, pričom najvýraznejšie oteplenie vzniká pri rozjazde a brzdení. Ide o odpadové teplo, ktoré nie je spojené s ďalšou spotrebou elektrickej energie (nie je to teda kúrenie). Nastavením regulačnej klapky sa smeruje chladiaci vzduch z elektrickej výzbroje pod vozidlo, alebo v zimnej prevádzke sa ohriaty vzduch smeruje do vozidla a podporuje celkové kúrenie. Tesnosť týchto klapiek pravidelne kontrolujeme, ale zabezpečiť 100-percentnú izoláciu je problém.“

Ako dodal, tento stav definitívne vyrieši len modernizácia električiek, pri ktorej sa nahrádza odporová regulácia polovodičovou, kde už odpadové teplo nevzniká, alebo výmenou za nové električky s modernou reguláciou. Cena generálnej opravy spojenej s modernizáciou aj pohonu jednej kĺbovej električky vyjde asi na 19 miliónov korún. Cena novej električky porovnateľnej kapacity sa pohybuje okolo 50 miliónov korún.

„Ak sa cestujúci domnieva, že teplý vzduch smeruje do vozidla, odporúčame upozorniť na to vodiča počas státia na zastávke, alebo nám napísať s uvedením minimálnych údajov pre identifikáciu vozidla (číslo linky, čas, prípadne evidenčné číslo vozidla). V prípade technickej poruchy na klapke vykonanáme opravu,“ ubezpečil V. Rafaj.

Páčil sa vám článok?