Železnice sa nevzdávajú úmyslu postaviť v priestore filiálky novú osobnú stanicu

2.10.2006
Páčil sa vám článok?

Železnice Slovenskej republiky v uplynulých dňoch predložili na magistrát zámer výstavby novej koncovej osobnej železničnej stanice v priestore bývalej stanice Bratislava - filiálka.

Malo by ísť o stavbu faraónskych rozmerov siahajúcu od Račianskej ulice až po úroveň Jarošovej ulice, pričom náklady na výstavbu sa odhadujú na deväť miliárd korún. Zámer počíta s tromi rôznymi alternatívami výstavby spočívajúcimi v alternatívnom riešení koľajovej časti, hmotovo-priestorového riešenia polyfunkčných objektov a objektu samotnej stanice. „Hlavová železničná stanica s polyfunkčnou nadstavbou a líniová železničná stavba vedená po existujúcej železničnej trase má účel dopravného napojenia obyvateľov z Bratislavy a okolia po železnici do centra mesta, čím prispieva k celosvetovému trendu kombinovanej a environmentálne prijateľnej dopravy v mestách,“ uvádza sa v zámere. Alternatívne riešenie zapustenia koľajiska pod úroveň terénu podľa názoru Železníc SR vytvára ideálne podmienky pre zachovanie železničnej prevádzky a súčasne pre vybudovanie polyfunkčnej nadstavby.

Pozemky v dlhé roky nevyužívanom a spustnutom areáli stanice Bratislava - filiálka patria Železniciam SR, ktoré majú záujem o ich zhodnotenie. Veľkorysý projekt si kladie za cieľ pretransformovať tento priestor na polyfunkčnú mestskú štruktúru, pričom „rešpektuje aj navrhovanú trasu a stanicu metra“ (vedenie mesta v súčasnosti o metre neuvažuje) a vytvára významný prestupový uzol MHD. Všetky tri navrhované alternatívy výstavby podstate rátajú s tým, že priestor železničnej stanice bude v podzemí a nad ním po celej dĺžke stanice bude vybudované obchodno-administratívne a kultúrno-spoločenské centrum. Výškové rozdiely majú byť prekonávané výťahmi, eskalátormi a pohyblivými chodníkmi. Navrhované polyfunkčné objekty majú mať byť 6 až 7, podľa jednej z alternatív 6 až 11 nadzemných podlaží. Rozdiely sú aj v možnej hĺbke zapustenia železničnej trate pod zem - od „polozapustenia“ do hĺbky 1,5 až 2 metre pod úroveň terénu až po 8 metrov. Zo všetkých troch alternatív vyplýva veľkoleposť projektu, ktorý ráta rádovo s desiatkami tisíc štvorcových metrov plôch samotnej železničnej stanice a plôch určených na obchodné a administratívne priestory, služby a prechodné ubytovanie. Ak by sa tento plán skutočne realizoval, čo nie je vzhľadom na jeho finančnú náročnosť a nesúhlas mesta a mestskej časti zďaleka isté, nová stanica by sa mala budovať v troch etapách v rokoch 2005 - 2008.

Páčil sa vám článok?