Nové autobusy nenahrádzajú kĺbové vozidlá

4.10.2006
0
Páčil sa vám článok?

Niektorí cestujúci požadujú, aby aspoň časť z 22 nových autobusov Solaris Urbino, ktoré kupuje Dopravný podnik Bratislava, bolo zaradených na linku číslo 50, dopravný podnik však plánuje ich využitie na iných autobusových linkách mestskej hromadnej dopravy.

Náš čitateľ Štefan Bagota v liste, v ktorom navrhuje nasadenie týchto autobusov na linku číslo 50, argumentuje, že autobusy Solaris Urbino sú nízkopodlažné, a teda vhodné pre prepravu starých ľudí, ktorým by sa do nich nastupovalo ľahšie ako do obyčajných autobusov.

Upozorňuje, že panelové domy v celej trase linky číslo 50 cez Nové Mesto a Ružinov boli postavené v 50. a 60. rokoch minulého storočia a mladí ľudia, ktorí tu vtedy dostali byty, sú dnes starci. Trasa v úseku Mlynské nivy - Šafárikovo námestie zasa lemuje Staré Mesto, kde tiež nie je o starcov núdza.

„Na trase 50-ky sa nachádza aj viac takých miest, okolo ktorých je tradične zvýšený pohyb penzistov,“ píše Š. Bagota a menuje kostol v križovatke Riazanská - Račianska, hypermarket v Poluse, železničnú stanicu Nové Mesto aj s poštou, z ktorej sa roznášajú penzie, Kaufland na Trnavskej, Martinský cintorín, nemocnicu, polikliniku a lekáreň na Ružinovskej, trhovisko a kostol na Miletičovej, dobrý prístup do centra zo Šafárikovho námestia a hypermarket v Auparku.

Ako nám povedal riaditeľ rezortu prevádzky a techniky Dopravného podniku Bratislava Bronislav Weigl, autobusy Solaris Urbino 15 m predstavujú ďalšiu kategóriu vozidiel, ktoré používa dopravný podnik (doteraz používal kĺbové, klasické, midi a mini autobusy). Ich ponúkaná maximálna kapacita pre cestujúcich je väčšia ako pri klasických vozidlách (12 m - sólo), ale menšia ako pri kĺbových vozidlách (18 m). Sú to nízkopodlažné vozidlá s usporiadaním sedadiel 2+2 a s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG). Vzhľadom na umiestnenie plničky CNG budú všetky tieto vozidlá vypravované z vozovne Trnávka.

„Nasadením vozidiel Solaris budú nahradené predovšetkým fyzicky a morálne zastarané kĺbové vozidlá s vekom 15-17 rokov,“ uviedol B. Weigl. „Avšak nasadenie 15 m vozidiel na ktorúkoľvek „kĺbovú“ linku by nezabezpečilo požiadavky cestujúcich.“

Výber liniek v jednotlivých obdobiach dňa vychádza z predpokladu zosúladenia požadovanej prepravnej kapacity s ich ponukou, ktorú predstavuje 22 nových vozidiel. „Zároveň sa týmito vozidlami zabezpečí neustále požadované zvýšenie kapacity linky číslo 96,“ konštatoval B. Weigl. Je predpoklad, že nové autobusy Solaris Urbino by mali v špičkách pracovných dní premávať na linke 88 a 96, v sedle a večernom období pracovných dní na linkách 88 a 70, v sobotu, nedeľu a vo sviatok na linkách 88, 87 a 37 (v lete) a 63 (v zime).

Podľa B. Weigla nasadenie na iných linkách ako 88 a 96 súvisí so snahou čo najefektívnejšie využiť nové vozidlá, napríklad v prípade nasadenia na linku 37 v období asi od apríla do novembra reaguje na požiadavky zvýšenia kapacity v tomto období (záhradkári, turisti...) a v predvianočnom období ich premiestnenie na linku 63 bude reakciou na zvýšené prepravné požiadavky cestujúcich do hypermarketov (Avion, Tesco).

Juraj Handzo

Páčil sa vám článok?