Na opravu propelera nie sú peniaze

27.8.2009
0
Páčil sa vám článok?

Premávka kedysi populárneho propelera, ktorý cez Dunaj spájal starú časť mesta s Petržalkou, je už dávnejšie minulosťou. Ani mesto, ani mestská časť Petržalka nemajú zrejme záujem na jeho financovaní.

Magistrát do budúcnosti uvažuje, že prostredníctvom dopravného podniku kúpi jednu modernú rýchlu loď, ktorú by prevádzkoval v rámci integrovaného systému mestskej hromadnej dopravy. O opätovnom spustení propelera mesto nehovorí. Jeho príležitostná premávka bola na programe len počas tohtoročného podujatia majáles 2009, keď 1. mája premával zadarmo.

Prevádzkové náklady na jeden deň boli asi tisíc eur a priemerná obsadenosť asi 60 ľudí. Nešlo však o klasický propeler, ale o loď Martin z flotily LOD, ktorá počas hlavnej sezóny premáva na vyhliadkových tratiach medzi Devínom a Hrušovom.

LOD ju podľa magistrátu odmietla poskytnúť na premávku medzi brehmi, pretože to vraj nie je rentabilné a potrebuje zarábať na dlhších a komerčne zaujímavejších tratiach. Pôvodná propelerová loď, ktorej prevádzku dotovali Staré Mesto a Petržalka v rokoch 1999-2002, nie je schopná prevádzky a je v jednej z prístavných garáží.

Podľa riaditeľa divízie LOD Mareka Považana by oprava propelera stála asi 150-tisíc až 170 000 eur. Až potom by mohla získať povolenie na premávku s cestujúcimi. Pre LOD jej oprava nie je prioritou, spoločnosť skôr uvažuje o kúpe jednej alebo dvoch moderných rýchlych lodí. Pre mesto je suma len na opravu propelera veľmi vysoká.

Už v roku 1999 sa objavili signály o finančných problémoch prevádzkovania lode propeler. Vtedy boli náklady počas plavebnej sezóny vo výške 36 500 eur (1,1 mil. Sk. Obidve mestské časti na jej prevádzku prispievali po 5000 eur (150 000 Sk), zvyšok prevádzkových nákladov hradila Slovenská plavba a prístavy.

História propeleru sa začala písať v júni roku 1891. Novší Propeler s kapacitou 200 cestujúcich uviedli do prevádzky v roku 1978 pod pôvodným menom Kamzík.

(rob)

Páčil sa vám článok?