V tuneli sa už pracuje, čistejší bude aj múr

20.5.2009
0
Páčil sa vám článok?

V pondelok 18. mája 2009 sa definitívne začala rekonštrukcia električkového tunela pod Bratislavským hradom. Ešte pred tým, ako sa začala samotná obnova, jednotliví dodávatelia najskôr prebrali stavbu. Tunel bude zatvorený asi rok, po dokončení má byť modernejší, krajší, ale najmä bezpečnejší.

Cieľom nadchádzajúcej rekonštrukcie za približne 8,3 milióna eur je napríklad zlepšiť jeho statiku a odstrániť vlhkosť spôsobenú prirodzenými priesakmi vody cez jeho steny. Krajší má byť aj celý interiér a steny tunela. V súčasnosti je murivo zatečené, špinavé a na mnohých miestach aj poškodené. Voda steká po bočných stranách kamenného múru, alebo kvapká priamo zo stropu, podlaha je vlhká a blatistá. Dodávateľ stavby obnovil improvizované osvetlenie, ktoré v tuneli roky nefungovalo pre bezpečnosť cestujúcich.

Po rekonštrukcii má vyniknúť múr, ktorý dôkladne vyčistia, čím sa zvýrazni jeho pôvodná farebná štruktúra, ktorá je z ryolitu. Ten patrí medzi vyvreté horniny a je väčšinou bielej alebo sivej farby. Potrubie vodovodu, ktorý vedie celým tunelom uložia pod zem, čím tunel získa symetriu vnútorného priestoru a zvýrazní sa aj parabolický tvar jeho klenby.

Samotná električková trať dostane oveľa trvácnejší jazdný podklad, ktorý bude obsahovať pružné izolačné antivibračné komponenty. Pribudne nové trolejové vedenie, ale aj prevádzkové osvetlenie pod stropom a orientačné osvetlenie. Svetlo bude svietiť počas celej prevádzky električiek. Obnovená chodba z tunela smerom na Palisády bude slúžiť ako únikový východ. Sprístupnia aj krátku chodbu na Skalnú ulicu - bude v nej automatická tlaková stanica a náhradný zdroj elektrickej energie. Do tunela majú byť v budúcností namontované kamery v rámci monitorovacieho a bezpečnostného systému.

Tunel pod Hradom naposledy vo veľkom rekonštruovali v rokoch 1982 - 1983. Postavili ho v rokoch 1943 - 1949, pôvodne ešte ako cestný tunel. Počas vojny mal slúžiť aj ako protilietadlový kryt. Boli v ňom vybudované tri obojstranné výklenky, úniková chodba a chodba s rozšírenými priestormi pri východnom portáli s vyústením do svahu východnej časti hradného vrchu. Po väčšej rekonštrukcii začiatkom osemdesiatych rokov minulého storočia zmenili tunel len na električkový.

(rob)
FOTO - Robet Latacher
VIZUALIZÁCIE -
Páčil sa vám článok?