DPB finišuje s generálkou električiek K2

21.12.2008
0
Páčil sa vám článok?

Dopravný podnik Bratislava (DPB) finalizuje generálnu rekonštrukciu kĺbových električiek typu K2. Podnik má k dispozícii prvé opravené vozidlá, ďalšie by sa mali objaviť v premávke v krátkom čase. V rozhovore pre agentúru SITA to uviedol predseda predstavenstva DPB Branislav Zahradník.

V poslednej etape prešlo generálnou opravou osem vozidiel, náklady na obnovu sa pohybujú okolo 20 mil. korún (663 878 €). Dopravný podnik tak preinvestoval približne 160 mil. korún (5 311 027 €).

"Je to totálna rekonštrukcia. Ľudovo povedané, zostáva len technický preukaz. Ostatné komponenty sa takmer všetky vymieňajú," vysvetlil Zahradník. Z finančných dôvodov bolo podľa neho v tomto roku výhodnejšie a efektívnejšie opraviť staré električky ako nakúpiť nové. Jedna nová električka totiž stojí rádovo trikrát viac ako generálna oprava jedného takého vozidla.

Dopravný podnik by však mal v nasledujúcom roku nakúpiť nové nízkopodlažné veľkokapacitné električky, mestské zastupiteľstvo na to schválilo 300 mil. korún (9 958 176 €). Cena jedného vozidla sa pohybuje okolo 60 mil. korún (1 991 635 €), dopravný podnik by tak mohol získať päť alebo šesť električkových súprav. "Každoročne by sme potrebovali desať nových, to by bolo optimálne," konštatoval Zahradník. Predstavenstvo podniku by malo schváliť súťažné podmienky tendra. Zahradník ale upozorňuje, že oproti autobusom bude situácia trocha komplikovanejšia.

"Priemerná dodacia doba električky je 12 až 24 mesiacov. A ak bude výsledkom tendra vozidlo, ktoré sa ešte neprevádzkuje, čo je vysoko pravdepodobné, treba rátať s ďalšími mesiacmi na homologizačný proces," povedal Zahradník. To znamená, že prvé električky by sa mohli objaviť v premávke najskôr v roku 2010.

Dopravný podnik zároveň pokračuje v plánovaní nových električkových tratí. Okrem dlho pripravovanej trate nosného dopravného systému, teda rýchlodrážnej električky zo Šafárikovho námestia do Janíkovho dvora v Petržalke, sa uvažuje aj o prepojení mestských častí Rača a Vajnory, o predĺžení trate z Dúbravky do Devínskej Novej Vsi a predĺžení ružinovskej radiály smerom na letisko. "Predĺženie je ale komplikovaný proces, je to beh na dlhé trate. Procesy ale nie sú zastavené, pracujeme na tom," povedal Zahradník. Projekty si pravdepodobne vyžiadajú aj výkup pozemkov či zmenu územného plánu mesta.

(sita)

Páčil sa vám článok?