Sú ľudia, ktorí pochybujú o účinnosti opatrení magistrátu v oblasti dopravy

3.10.2006
Páčil sa vám článok?

Bratislavčania si pozorne všímajú dopravnú situáciu v meste a konfrontujú ju s opatreniami, ktorých prijímanie deklaruje magistrát. Ich hodnotenia sa neraz odlišujú od vyjadrení predstaviteľov mesta.

Dôkazom je aj list nášho čitateľa Juraja Tichého, ktorý sa s nami podelil o svoj posledný zážitok, keď išiel autom cez Most Apollo. „Konkrétne sa týka križovatky s cestnou svetelnou signalizáciou (CSS) Landererova - Prístavná - Košická,“ píše. „Keď som sa k tejto križovatke blížil v smere od Prievozskej ulice a chcel som ísť do Petržalky, presne v opačnom smere ku križovatke prichádzalo iné vozidlo, ktoré chcelo pokračovať smerom na Prievozskú. Cestná svetelná signalizácia na tejto križovatke je vybavená dynamickým riadením, čo znamená, že v komunikácii sú snímače, ktoré zaregistrujú prichádzajúce vozidlo a podľa nich by križovatka mala byť riadená. Opak je pravdou. Snímače síce sú uložené, ale zrejme nie sú vôbec používané. Inak by musel radič CSS dať obom zelenú, keďže každý sme išli v bezkolíznom smere. To však nespravil. Najprv dal signál voľno všetkým smerom od Prievozskej ulice, aj keď neexistoval žiaden dopyt po týchto smeroch. Takže vozidlo v opačnom smere, ktoré prišlo z Petržalky, bolo zbytočne zdržané. A je to tak vždy. Zelenú dostávajú smery, na ktoré nikto nečaká. Takto si zrejme správca CSS, firma Siemens, predstavuje dynamické riadenie križovatky, ktoré je inštalované za drahé peniaze.“

J. Tichý vyjadril pochybnosti aj o projekte preferencie električkovej dopravy v meste. „Magistrát hlavného mesta sa chválil zriadením preferencie jazdy pre električky v Karlovej Vsi a Dúbravke.“ píše. „Samozrejme, drvivá väčšina z týchto križovatiek buď nemá zapnutú preferenciu jazdy MHD, alebo je úplne zle naprogramovaná. Túto skúsenosť má aj každý cestujúci v električke - neprechádza cez križovatky na zelenú, ako bolo sľubované, ale naopak. Reálne vybudovanie preferencie jazdy MHD na karloveskej radiále spôsobilo predĺženie jazdy, a teda zhoršenie stavu. Pre DPB to prináša väčšie straty a nutnosť nasadenia väčšieho počtu vozidiel do premávky. Je to výsmech do očí občanov, keď v Petržalke z dôvodu šetrenia peňazí a vozidiel magistrát pripravil veľkú reorganizáciu linkového vedenia a na druhej strane mesta sa robí presný opak, akurát tiež nie v prospech cestujúceho. V tomto roku chce mesto budovať ďalšie CSS aj na križovatkách, kde absolútne nie sú potrebné. Až to vytvára podozrenia o účelových zákazkách pre firmu Siemens. (Nebolo by to v tomto meste prvýkrát)“. Podľa J. Tichého je už dnes množstvo križovatiek riadených CSS a pritom tam nemajú čo robiť. „Doprava by bez nich bola oveľa rýchlejšia a plynulejšia. A na mnohých križovatkách by bol oveľa efektívnejší kruhový objazd,“ uvádza. „Okrem toho, že výrazne zvyšuje prejazdnosť križovatky, funguje aj ako prirodzený retardér, aj keď je CSS vypnutá. A keďže vodič musí spomaliť, je aj výrazne bezpečnejší. To pochopili už dávno na Západe, ale nielen tam. Množstvo menších miest na Slovensku buduje kruhové objazdy, lebo ich radní páni rozmýšľajú, ako uľahčiť život v meste v prospech obyvateľstva.“

Páčil sa vám článok?