Začiatok prác na rýchlodráhe do Petržalky sa blíži

3.10.2006
Páčil sa vám článok?

Nie je vylúčené, že už v tomto roku sa začne s prípravnými prácami na výstavbu rýchlodráhy z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie. O termíne prvého verejného prerokovávania zámeru už rozhoduje rezort životného prostredia.

Ako informoval námestník primátora Karol Kolada, v druhej polovici roka by sa mohlo začať s prípravnými prácami na výstavbu rýchlodráhy, napríklad s prekládkami inžinierskych sietí. Skorší termín nie je možný, pretože práve na základe verejných prerokovávaní bude môcť mesto požiadať o vydanie stavebného povolenia na úsek trate od Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu. Na úsek, ktorým by mala z Bosákovej trať pokračovať až na Janíkov dvor, bude musieť mesto požiadať o povolenie na zmenu stavby pred dokončením. V tomto úseku sa už aj začali stavebné práce vrátane betónových stavieb (napríklad viadukt pri Janíkovom dvore na križovatke trasy s Panónskou), tie však budovali podľa pôvodného projektu pre ľahké metro. Tieto stavby a výkop, ktorý pretína Petržalku, chce mesto využiť na rýchlodráhu.

Výstavba rýchlodráhy sa bude sčasti financovať z trojmiliardového úveru, ktorý si mesto zobralo v roku 2004, a mesto sa bude usilovať aj o štátne dotácie. Tu sa môže stretnúť s úsilím železničiarov, ktorí plánujú získať štátne financie na výstavbu rýchlej železničnej trate spájajúcej Bratislavu s Viedňou. V tomto roku chce mesto na rýchlodráhe prestavať 120 miliónov. V nasledujúcom roku by však mala byť už stavebná aktivita oveľa razantnejšia, plánuje sa prestavať 1,7 miliardy korún. Celá stavba by za dva roky budovania mala pohltiť necelých päť miliárd.

Na túto stavbu je viazaná aj rekonštrukcia Starého mosta, po ktorom má rýchlodráha vchádzať do centra. K. Kolada opakovane zdôraznil, že k obnove tejto technickej pamiatky dôjde len v súvislosti s budovaním rýchlodráhy. Cestná trakcia Starého mosta má predpokladanú životnosť len do trinástich rokov, železničná, ktorá sa už roky nepoužíva a bola lepšie udržiavaná, však môže slúžiť ešte sedem desaťročí. Práve ona by sa mala využiť pri rekonštrukcii mosta.

Na rýchlodráhe by mali premávať odhlučnené, nízkopodlažné električky, ktoré môžu dosiahnuť rýchlosť 80 kilometrov za hodinu. „Taktiež by mali byť pohodlné a pojať vyšší počet cestujúcich než súčasné električky,“ dodal K. Kolada. Na dodávateľa vozidiel pre nosný systém MHD mesto vypíše medzinárodný tender.

Páčil sa vám článok?