Návrh nových pravidiel parkovania je sklamaním

8.10.2008
0
Páčil sa vám článok?

Už niekoľko rokov sme sa márne domáhali nápravy súčasného neúnosného stavu v oblasti parkovania a každodennej diskriminácie, ktorej sa na nás Staromešťanoch, ale aj iných návštevníkoch našej mestskej časti s aktívnou podporou predchádzajúcich vedení Starého Mesta dopúšťa Bratislavská parkovacia služba.

S veľkým záujmom som si preto návrh očakávanej a opakovane sľubovanej zmeny preštudoval. Priznám sa, že je pre mňa veľkým sklamaním z viacerých dôvodov.

Formulácie typu „dohodnúť s prevádzkovateľom parkovacej služby“ neposkytujú žiadnu reálnu záruku, že navrhnuté zlepšenia parkovacej politiky budú pre mestskú časť záväzné a skutočne uplatnené. Prevádzkovateľ parkovacej služby sa s mestskou časťou nikdy nad rámec svojej zmluvy dobrovoľne nedohodne na zmenách, ktoré by znamenali pre neho akékoľvek zníženie príjmov z tohto lukratívneho „podniku“.

Ak nebudú do materiálu zahrnuté alternatívy ďalšieho postupu v prípade, že prevádzkovateľ nebude ochotný sa s mestskou časťou dohodnúť, zmeny sú vopred odsúdené na neúspech a vlastne iba deklaratórne.

Navrhnutý harmonogram postupného znižovania vyhradených parkovacích miest zakladá zbytočne dlhé prechodné obdobie štyroch rokov (2009-2012). Znižovanie by malo predsa dôsledne kopírovať termíny platnosti zmlúv, ktoré BPS uzavrela k istému času (tu je nutné neodkladne BPS zakázať uzatváranie nových zmlúv do konca roka, resp. predlžovanie platnosti starých zmlúv). V kontexte dostatočných až nadbytočných kapacít súkromných podzemných parkovacích garáží i povrchových parkovísk v historickom jadre mesta treba docieliť, aby sa úplné (resp. takmer úplné) zrušenie vyhradených miest zrealizovalo bez zbytočného naťahovania v čase.

Materiál nerieši vôbec redukciu dnešného nezmyselného časového rozsahu parkovacích miest vyhradených v pracovné dni na zásobovanie (20 hodín týždenne). My, čo tu žijeme, vieme, že časové vyhradenie týchto miest je neúmerné voči skutočným zásobovacím potrebám týchto prevádzok. Mnohí prevádzkovatelia v ostatnom čase využívajú tieto miesta na zaparkovanie svojich osobných vozidiel.

Pomer vyhradeného parkovania k ostatným voľným parkovacím miestam v jednotlivých verejných priestoroch je nutné zmeniť už od r. 2009. Situácia, ako napr. na Gorkého ulici, kde je v súčasnosti tento pomer po oboch stranách jednosmerne prejazdnej komunikácie približne 9:1 v prospech vyhradeného parkovania, je neprijateľná z viacerých hľadísk. Zablokovanie oboch strán ulice vyhradeným parkovaním neumožňuje zaparkovať pri chodníku vozidlám rýchlej zdravotnej pomoci, hasičov, sťahovacej služby, technického servisu rôznych odvetví o údržbe a čistení komunikácie bežnými mechanizmami ani nehovoriac.

Verím, že návrh v podobe, ako bol zverejnený, nebude uzavretý a že dôjde k jeho zásadnému prepracovaniu. Závisí aj od nás obyvateľov Starého Mesta, či sa s ním uspokojíme, alebo budeme každý za seba žiadať jeho zlepšenie.

Alex Tahy, Staré Mesto

Páčil sa vám článok?