Lístok na MHD sa bude dať kúpiť cez sms
Dopravný podnik pripravuje nový spôsob kupovania cestovných lístkov v mestskej hromadnej doprave. Zákazník si bude môcť lístok kúpiť aj prostredníctvom sms správy z mobilného telefónu.
Podľa predsedu predstavenstva Dopravného podniku Branislava Zahradníka dopravca reaguje na sťažnosti cestujúcich, ktorí neraz tvrdia, že sa stávajú nedobrovoľnými čiernymi pasažiermi, pretože si nemali možnosť kúpiť cestovný lístok. Buď nefungoval automat, alebo nemali drobné, či v blízkosti nebola predajňa. Konštatoval, že už asi v štyroch európskych mestách tento nový systém predaja cestovných lístkov na MHD funguje. V hlavnom meste ho chcú pilotne spustiť v tomto roku na prelome leta a jesene.
V praxi to bude vyzerať tak, že cestujúci zo svojho mobilného telefónu včas zašle sms správu na zverejnené číslo a do dvoch minút sa mu vráti odpoveď, ktorá bude mať formu elektronického cestovného lístka. Bude v nej vyznačený čas - lehota, na akú má cestovný lístok zaplatený. Táto sms bude slúžiť aj pri kontrole revízorom ako doklad o tom, že si lístok zaplatil. Ak si správu vymaže neúmyselne, alebo sa mobil vybije, v centrálnom registri sms správ bude žiadosť pasažiera o cestovný lístok zaznamenaná.
V prípade kontroly je možné na základe mobilného čísla pasažiera dodatočne zistiť, či si lístok takouto formou skutočne zakúpil. Každá správa, ktorá sa vráti ako potvrdenie zakúpenia lístka, má originálny kód a revízor bude vybavený takým zariadením, aby mohol overiť originalitu správy. Podobne to podľa neho funguje aj v Prahe a nemajú s tým problémy.
Branislav Zahradník uviedol, že dopravca sa musí so všetkými operátormi dohodnúť na jednotných pravidlách a jednotnom čísle. Bude sa tiež snažiť, aby výnosy z takéhoto spôsobu predaja boli pre spoločnosť čo najvyššie. Investícia dopravného podniku sa odhaduje do jedného milióna korún a zahŕňa vytvorenie originálneho softvéru pre hlavné mesto. Otázne je zatiaľ nastavenie ceny jednej esemesky. Počas pilotného projektu tejto formy predaja by podľa neho išlo najskôr o cestu tzv. univerzálneho lístka pre obidve pásma.
Konštatoval, že v Prahe sa nepotvrdila situácia, že by si cestujúci prestali kupovať cestovné lístky klasickou formou. „Znamená to, že tento spôsob oslovil úplne inú cieľovú skupinu ľudí, ktorí by si pravdepodobne inak lístok nekúpili ako cez sms.“ Dodal, že v Prahe takto denne spracujú 20-tisíc sms správ.
(rob)