Obavy o hustú premávku kvôli Lamačskej bráne

9.4.2008
0
Páčil sa vám článok?

Najmä o dopravné riešenia, hluk a spracovanie odpadových vôd sa zaujímali obyvatelia hlavného mesta na verejnom prerokovaní projektu Lamačská brána v utorok 1. apríla. Išlo o posúdenie vplyvov stavby na životné prostredie.

Projekt polyfunkčného územia Lamačská brána zaberie územie na ploche viac ako 2 milióny štvorcových metrov a jeho prvá etapa sa má začať budovať už koncom tohto roka. Pôjde o plochu 850-tisíc štvorcových metrov. Územie sa nachádza za Dúbravkou, medzi Devínskou Novou Vsou, Lamačom a Záhorskou Bystricou, neďaleko diaľnice D2.

Občania sa zaujímali najmä o riešenie dopravy a aj o to, ako zaťaží túto lokalitu. Obávajú sa najmä, aby hustota premávky v budúcnosti neúmerne nezaťažila už dnes napnutý cestný ťah na Lamač a Záhorskú Bystricu, ale aj opačne. Upozornili, že rýchlym tempom pribúdajú autá aj v Dúbravke. Obavy obyvateľov sa ďalej týkali aj spracovania odpadových vôd, pretože kapacita čistiarne, ktorá je v Devínskej Novej Vsi, bude onedlho naplnená. Zaujímali sa aj o hlavné zdroje znečistenia – emisie, ale aj o tému týkajúcu sa vykupovania pozemkov v záhradkárskej oblasti Dúbravčice, pretože cez ňu má v budúcnosti prechádzať predĺžená štvorpruhová Saratovská ulica. Zaujímali sa aj o možné predĺženie Eisnerovej ulice v Devínskej Novej Vsi kvôli hladkému napojeniu tejto mestskej časti na dopravnú infraštruktúru.

Podľa investora a zainteresovaných odborníkov si dopravné stavby v okolí vyžiadajú náklady 1,2 miliardy korún. V spolupráci s mestom má dôjsť k predĺženiu Saratovskej ulice popod existujúcu železničnú trať, ale aj k dobudovaniu električkovej trate až do Devínskej Novej Vsi. V okolí Lamačskej brány má do roku 2015 vzniknúť niekoľko veľkých kruhových križovatiek. Obavy zo zvýšenia intenzity dopravy sú vraj neopodstatnené. V súčasnosti prejde na Lamač asi 10-tisíc áut za 24 hodín, cez Saratovskú ulicu je to od 25- tisíc automobilov za jeden deň. Po dobudovaní Lamačskej brány sa ráta v smere na Lamač len s miernym zvýšením intenzity, a to na asi 12-tisíc áut. Podľa investora veľa vodičov dnes využíva štátnu cestu cez Lamač namiesto toho, aby využili diaľnicu. Situácii má pomôcť aj vybudovanie križovatky Stupava juh a prepojenie diaľnic D2 a D4. V budúcnosti je plánované aj rozšírenie pruhov štátnej cesty v smere na Záhorskú Bystricu (I/2) a dopravu by mal odľahčiť aj tunel popod Karpaty s vyústením pri Vajnoroch.

Obyvatelia dostali uistenie, že zvýšenie hlučnosti na konci Dúbravky sa nepredpokladá a zdrojom znečistenia ovzdušia môže byť najmä doprava. Zákonné limity sa však majú dodržať. Investor ráta, že sa bude podieľať na rekonštrukcii a zvýšení kapacity súčasnej čistiarne odpadových vôd. V prvej etape dostal povolenie na využitie kapacity tej súčasnej. Na výkupe pozemkov v záhradkárskej oblasti sa chce investor s vlastníkmi dohodnúť tak, aby bola spokojnosť na obidvoch stranách.

(rob)
VIZUALIZÁCIA – Port

Páčil sa vám článok?