Zriadia linku na poskytovanie informácií
Dopravný podnik Bratislava plánuje zriadiť osobitnú telefónnu linku v rámci dispečingu na poskytovanie informácií v reálnom čase o stave mimoriadnych situácií, ktoré v mestskej hromadnej doprave môžu nastať.
Vyčlenení pracovníci dopravného dispečingu by mali informovať cestujúcich a rôznych záujemcov o stave udalosti, jej vývoji a opatreniach, ktoré dopravca prijal. Predseda predstavenstva DPB, a.s. Branislav Zahradník odôvodnil tento úmysel takto: „Vnímam určitú kritiku verejnosti na to, že práve v mimoriadnych situáciách, ktoré nastanú v mestskej doprave, dispečing často rýchlo nezabezpečí informovanie verejnosti.“ Podľa neho si treba uvedomiť, že úlohou dispečingu je operatívne riadenie vzniknutej situácie.
Mestský dopravca momentálne nemá techniku, ktorá by umožnila na zastávky alebo priamo do vozidiel MHD umiestniť prístroje na šírenie online informácií. V súčasnosti to robí následne, vylepovaním letákov či priamym usmerňovaním ľudí dispečermi na mieste udalosti. „Uvažujeme o tom, že vozidlá by boli vybavené takýmto informačným systémom,“ uviedol v súvislosti s plánmi do budúcnosti B. Zahradník.
Prácu a nastavenie dispečingu, ktorý funguje na báze 24-hodinovej služby, považuje za dobrú. V minulosti sa podľa neho nevyskytli situácie, že by jeho pracovníci zlyhali. Dodal, že vnútorná informovanosť je zabezpečená rádiostanicou s vysielačkou, ktorými je každé vozidlo MHD vybavené. V každom je podľa neho aj palubný počítač a dispečeri sa vedia s každým vozidlom okamžite spojiť.
Nedávno priniesli Bratislavské noviny správu, podľa ktorej sa v rámci zlepšovania systému informovania verejnosti pripravuje ozvučenie niektorých zastávok MHD - zatiaľ najmä v centre mesta. Cieľom ozvučenia prostredníctvom reproduktorov priamo na zastávkach je možnosť vysielať v ich priestoroch aktuálne dopravné informácie. Reproduktory by mali byť zabudované do zastávky a pripojené k vysielaciemu centru pomocou optickej siete. Do vysielacieho systému bude môcť dopravný dispečing vstupovať s aktuálnymi informáciami o doprave. So spustením skúšobnej prevádzky sa ráta asi v prvej polovici tohto roka.
Moderný informačný systém majú napríklad v stotisícovom Olomouci v Českej republike. Tamojší dopravný podnik prevádzkuje od roku 2007 elektronické tabule s prepravným poriadkom. Sú rozmiestnené na mnohých zastávkach a v rámci moderného informačného systému je možná ich okamžitá aktualizácia podľa polohy vozidla na trati.
(rob)