Pešia zóna na Františkánskej sa stáva parkoviskom

12.3.2008
0
Páčil sa vám článok?

Pešia zóna je vnímaná a chápaná ako územie, v ktorom je zakázaný alebo obmedzený pohyb a parkovanie áut. Podmienky správania v nej určuje záväzné nariadenie mestskej časti. V našom prípade Starého Mesta.

Františkánska ulica, ktorá patrí do centrálnej pešej zóny a je neodmysliteľnou súčasťou historického jadra mesta, je okupovaná parkujúcimi autami na vyhradených a predplatených parkovacích miestach. Päť parkovacích boxov tu má Slovenská pošta napriek tomu, že sú v tzv. tvrdej pešej zóne (pešia zóna bez áut). Malebná a historická Františkánska ulica sa tak stala v jednej svojej časti parkovacím centrom. Parkovaniu v druhej polovici ulice bráni nový elektronicky a diaľkovo riadený stĺpik. V opačnom prípade by vodiči obsadili pravdepodobne celú ulicu.

Vozidlá Slovenskej pošty majú povolenie na parkovanie v tvrdej pešej zóne napriek tomu, že majú vo svojej budove dvor. Denne na ľavej strane Františkánskej ulice parkujú pri parčíku aj ďalšie vozidlá, ktoré tam nemajú čo hľadať. Napriek tomu, že o kúsok vedľa je k dispozícii veľká podzemná garáž. Mestská časť na hladkú časť uličnej dlažby osadila tzv. biskupské klobúky, no nelegálnemu parkovaniu tým nezabránila. Okrem toho postavenie klobúkov je nesúrodé a nerovnomerné.

Zlozvyk parkovania v centre mesta sa rozmohol aj kvôli tomu, že nedisciplinovaní vodiči nie sú okamžite sankcionovaní nasadením papuče, pokutou, alebo odtiahnutím do Čierneho lesa. Autá v historickej zóne nielenže prekážajú a ohrozujú chodcov, ale aj špatia celkový dojem z mnohokrát pekne upravených historických fasád domov.

Z Miestneho úradu Staré Mesto sme dostali vyjadrenie, v ktorom sa konštatuje, že na Františkánskej ulici ide o tzv. mäkkú pešia zóna (s autami). Tvrdá pešia zóna sa podľa úradu začína až od hydraulického stĺpika. „Vďaka vašim snímkam sme si však všimli, že dve značky, ktoré zónu označujú, sú namontované o niekoľko metrov ďalej, než majú byť,“ uvádza sa v stanovisku miestneho úradu. Úrad ďalej konštatuje, že hydraulický stĺpik bol kedysi vraj bližšie ku križovatke (Uršulínska - Františkánska), preto aj tie značky sú bližšie.

„V súčasnosti to skutočne vyzerá tak, že autá parkujú v pešej zóne - medzi značkami a stĺpikom. Nie je to tak, dnes dal vedúci oddelenia dopravy pokyn na premiestnenie značiek k hydraulickému stĺpiku (cez ktorý sa vchádza do pešej zóny). Takže - žiadne parkovacie miesta v tvrdej pešej zóne nie sú,“ konštatuje sa v informácií z miestnej samosprávy Starého Mesta.

Rozširovanie tzv. tvrdej pešej zóny by zrejme malo byť prioritou mesta i mestskej časti a nie opačne - ustupovanie čoraz agresívnejšiemu rozpínaniu sa automobilizmu v takej malej a vzácnej historickej lokalite Bratislavy, ku ktorej napríklad aj Františkánska ulica určite patrí.

(rob)
FOTO - Robert Lattacher

Páčil sa vám článok?