Železnice sú raj technických pamiatok

15.2.2008
0
Páčil sa vám článok?

Azda výnimočne vysoká miera stavovskej cti, ktorou sa vyznačovali v minulosti všetky železničiarske profesie, viedla k tomu, že tento rezort neničil všetku techniku, ktorú už nepotreboval.

V každom prípade - hoci napríklad po Slovensku sa bežne likvidujú staničky, aké si v Británii chránia, aj keď už nie sú zástavkou - je zoznam železničných pamiatok v Bratislave väčší, ako v iných technických odvetviach. A to nehovoríme o železničných modelároch, ktorí vo svojich maketách a modeloch zachovali oveľa viac.

Ako nás informoval Jiří Kubáček, vedúci Múzejno-dokumentačného centra pri ŽSR - Výskumnom a vývojovom ústave železníc, v Bratislave je takmer desať veľkých pamiatkovo chránených objektov - Hlavná stanica, stanica a koľajisko bývalej Centrálnej železnice a tunel. Už dnes je verejnosti dostupná časť areálu bývalej Centrálnej železnice, koľajisko a sklady, ktoré verejnosť pozná ako Múzeum dopravy.

Ďalej sú to stanica konskej železnice na Krížnej ulici, administratívna budova železníc na Klemensovej, na stanici Bratislava Východ sú to remíza, administratívna budova, veľká a malá vodáreň, trubkáreň, v Lamači fragment piliera Červeného mosta, čakáreň na Železnej studienke, zástavka a hradlo. V hre je tiež vyhlásenie pamiatkovej zóny v bývalom rušňovom depe Bratislava východ známom ako Rendez.

„Rušňový park podnikového múzea ŽSR je ešte bohatší,“ uvádza J. Kubáček, „len parných rušňov evidujeme sedemnásť, časť z nich je schopná prevádzky, podobne ako pri dieselových a elektrických rušňoch.“ Tých druhých je osem. Pojazdné stroje občas prezentujú jazdami pre verejnosť, ostatné vozidlá sú vystavené v Múzeu dopravy alebo v Študijnom depozitári Bratislava Východ. Okrem rušňov však Múzeum disponuje aj kolekciou nákladných a osobných vozňov.

(gub)

Páčil sa vám článok?