Technické pamiatky MHD jazdia po uliciach

14.2.2008
0
Páčil sa vám článok?

Dopravnému podniku Bratislava (DPB) veľa stavebných technických pamiatok nezostalo - stojí len meniareň prúdu pre viedenskú električku s viac-menej spečateným osudom.

A spočiatku sa zdalo, že ani hnuteľných pamiatok nebude veľa, dnes však mestskí dopraváci svedomito zhromažďujú archív dopravných prostriedkov a v meniarniach majú zbierky starších a starých meniarenských prvkov, ako aj armatúr a častí vedenia, ktoré sa význačne menia.

„Naše pamätihodnosti však skôr slúžia verejnosti domácej i turistom, keď ich pri výročných dňoch nasadzujeme na linky,“ hovorí riaditeľ dopravnej infraštruktúry DPB Bronislav Waigl. Nie sú to len príležitostné jazdy, ale pri slávnostných príležitostiach vedia celú linku číslo 13 obsadiť historickými vozidlami. Treba povedať, že staré električky sú v zaplavených uliciach spoľahlivejšie ako nové.

A najstaršia električka to je už skutočne babička - bez dvoch má električka Ganz s evidenčným číslom 104 sto rokov. Mladicou proti nej je električka z päťdesiatych rokov vyrobená v Bratislave s číslom 38 - tá má aj prívesný vozeň, či o desať rokov starší stroj s číslom 135 vyrobený vo Viedni. Toto sú staršie typy, s otvorenými dverami, ktoré jazdili až do šesťdesiatych rokov minulého storočia. Rad z nich boli vlečniaky, ktoré bratislavskí dopraváci prerobili na električky v čase nedostatku elektrických vozov po vojne. Boli však rovnako spoľahlivé ako továrenské Ganz, Škoda či SGP.

V päťdesiatych rokoch sa začali objavovať aj prvé vozidlá novej generácie s pneumaticky zatváranými dverami - T-2 z ČKD, ktoré sú dnes už tiež mobilnými múzejnými exponátmi.

Menej vzorov je z podobne bohatého sortimentu bratislavských trolejbusov. Dva škodovácke TR9 sú síce pojazdné, ale raritu, švajčiarsky Oerlikon, našli ležať ako schátranú záhradnú búdu. Zachovala sa karoséria a motor, ale nemá elektrickú výzbroj. Zbierku dopĺňajú dva kĺbové trolejbusy Š Samos, ktoré stoja vedľa neho.

Za najcennejší exemplár medzi autobusmi pokladajú Škodu RTO, ktorá je pojazdná, na generálku a uloženie do zbierky je pripravená Karosa SM 11 a ešte vzácnejšia Škoda RO. Mnohé typy autobusov používaných v Bratislave sú v Múzeu dopravy. Dopravný podnik však má veľmi kvalifikovane spracovaný katalóg vozidiel všetkých kategórií, ktoré používal.

Gustav Bartovic

Páčil sa vám článok?