Mesto uvažuje o ďalšom zjednosmernení ulíc
Hlavné mesto uvažuje v budúcnosti o možnosti zjednosmernenia niektorých ulíc v centre a v širšom centre mesta. Toto opatrenie by mohlo uvoľniť hustnúcu premávku a zrýchliť prejazdnosť mnohých komunikácií.
Podľa prvého námestníka primátora Milana Cíleka (SDKÚ-DS), pred samotným rozhodnutím o vytvorení tzv. opaskov, teda zjednosmernení, je nevyhnutné urobiť modelové situácie. Tie by mali jasne ukázať, čo by to so samotnou dopravou urobilo a aký by to malo efekt. Mnohé komunikácie v hlavnom meste sa podľa neho už nedajú rozšíriť, a preto prichádzajú na rad aj iné riešenia.
Po prípadnom zjednosmernení môže mať ulica aj viac pruhov. Je pritom potrebné vyriešiť mnohé otázky, napríklad aj to, ako bezpečne napojiť zjednosmernenú komunikáciu na inú. Rovnaká situácia by platila aj pri možnom budovaní cestných okruhov (obchvatov), ktoré je podľa neho možné v Bratislave budovať. Okrem moderného modelovacieho programu, ktorý má mesto k dispozícii, sa pri posudzovaní možnosti zjednosmernenia ulíc berú do úvahy aj rôzne ďalšie údaje, vrátane štatistík. M. Cílek dodal, že výsledok zisťovania môže byť napokon aj negatívny a zjednosmerňovanie sa ukáže ako nereálne.
Podľa vedúceho oddelenia dopravného plánovania magistrátu Vladimíra Mikuša je v meste v súčasnosti takýmto menším „opaskom“ trojuholník na uliciach Mýtna, Vazovova a Radlinského. K zjednosmerneniu najmä Mýtnej a Vazovovej došlo podľa neho v minulosti kvôli lepšiemu riešeniu dopravy na Račianskom mýte.
V prípade zjednosmernenia ďalších ulíc by sa zmeny podľa neho dotkli aj ich infraštruktúry. Nešlo by totiž len o premiestnenie dopravných značiek, ale aj presun svetelných signalizácií, či, preloženie trolejových tratí a podobne. Dodal, že ide o novinku a mesto si komunikácie najskôr vytypuje a na základe virtuálnych modelových situácií vyhodnotí, či vytvorenie jednosmernej premávky prinesie predpokladané zvýšenie priepustnosti. Ide podľa neho o využitie šírky ulice na to, aby sa zjednodušila doprava. Na križovatkách s jednosmernými ulicami sa zníži počet kolíznych bodov a uľahčí sa aj jej riadenie.
Plánované zjednosmernenie sa týka komunikácií najmä druhej triedy. Nejde o ulice v husto obývaných častiach mesta.
(rob)