Väčšina bratislavských električiek je po životnosti
Vozový park bratislavských električiek je v súčasnosti starší ako vozový park autobusov. Podľa dopravného podniku sú však električky v lepšom stave. Ich životnosť je totiž výrazne dlhšia a po generálnej oprave sú takmer ako nové.
Všetky súčiastky a komponenty, ktoré sa v električke opotrebujú, je možné podľa dopravcu vymeniť. Obmena električiek nebola v minulých rokoch ideálna aj vzhľadom na finančnú situáciu podniku. Cena novej veľkokapacitnej modernej električky je približne 70 miliónov korún, čo je omnoho viac ako stojí nový autobus alebo trolejbus.
Podľa riaditeľa rezortu prevádzky a techniky Dopravného podniku Bratislava, a.s., (DPB) Bronislava Weigla má spoločnosť dnes 229 električiek. Výrobca určil ich technickú životnosť na dvadsať rokov. Generálnou opravou spojenou s modernizáciou sa podľa mestského dopravcu predlžuje ich životnosť o 15 rokov. Po životnosti je v súčasnosti 159 električiek. Z nich bolo modernizovaných 49, takže ostáva 110 po životnosti, čo je 48 percent z celkového počtu. Priemerný vek podľa dátumu výroby je 21,58 roku. Ak by sa vozidlá po modernizácii brali ako nové, vtedy bude ich priemerný vek takmer 16 rokov.
V Bratislave zatiaľ nejazdí ani jedna nízkopodlažná električka. Mesto plánuje ich nákup v súvislosti s budovaním nového nosného systému hromadnej dopravy. V roku 2006 dopravný podnik testoval modernú električku ŠKODA 06T, ktorá bola určená pre talianske mesto Cagliari a vyrába ju firma Škoda Transportation, s.r.o.
Moderné viacčlánkové električky by mali bez problémov zvládnuť zaťaženie troch ranných špičkových hodín z Petržalky. Takéto vozidlá s preferenciou jazdy spĺňajú požiadavky na rýchlu a pohodlnú prepravu vo viac ako 80 európskych mestách. Ide napríklad o Amsterdam, Bazilej, Düsseldorf, Erfurt a iné. Vyrábajú ich viaceré firmy, ako Bombardier, Alston, Siemens, Stadler. S prototypmi nedávno prišli aj Škoda Plzeň a Končar Záhreb. Na dodávateľa vozidiel pre nosný systém MHD vypíše mesto medzinárodnú verejnú súťaž.
(rob)