Rozvoj letiska zaplatia daňoví poplatníci
Letisko M. R. Štefánika sa bude v najbližších rokoch rozvíjať len na základe kombinácie vlastných a verejných zdrojov. V stredu 16. januára o tom rozhodla vláda.
Dokument týkajúci sa prípravy nového terminálu pre cestujúcich na bratislavskom letisku, ktorý do vlády predložil minister dopravy, pôšt a telekomunikácií, rátal s dvoma variantmi zabezpečenia financovania ďalšieho rozvoja letiska. Okrem variantu, ku ktorému sa priklonila vláda, obsahoval aj druhý variant - vstup strategického partnera, s ktorým by letisko vytvorilo spoločný podnik.
Vláda zároveň schválila postup prípravy výstavby nového terminálu. Prijatý dokument poskytuje analýzy súčasného stavu kapacity dráhového systému a kapacity existujúceho terminálu na vybavenie cestujúcich, pričom konštatuje, že dochádza k prekračovaniu jeho pôvodného dimenzovania. Ďalej sa zaoberá prípravou výstavby nového terminálu a rozoberá urbanisticko-architektonické, prevádzkové a dopravné riešenie. Samostatne sa zaoberá etapizáciou výstavby, ktorá bude zaručovať jednak postupnosť nárokov na finančné zdroje výstavby, ako aj výstavbu nového terminálu bez prerušenia prevádzky.
Projekt ráta s nielen s výstavbou nového terminálu, ale aj s rekonštrukciou pôvodného. Celkové náklady na rozvoj letiska vrátane nákladov na inžiniersko-projektové činnosti predstavujú sumu vyše 8,7 miliardy korún. Len v prvej etape má byť na dobudovanie letiska viac ako 2,8 miliardy korún, ďalších vyše 58 miliónov si vyžiadajú súvisiace inžiniersko-projektové činnosti.
Výsledkom rekonštrukcie a dostavby terminálu vznikne jeden kompaktný moderný objekt, ktorým sa získajú priestory s jednoduchou a rýchlou orientáciou cestujúcich. Nová časť terminálu bude situovaná juhozápadne, vedľa odletového terminálu do voľného priestoru.
Výškovo dostavba nepresiahne výšku objektu jestvujúceho terminálu. Plocha pozemku zastavaná navrhovanou dostavbou bude orientačne vo výmere 5500 štvorcových metrov. Architektonická koncepcia je smerovaná na vytvorenie jednej výraznej, modernej a funkčnej budovy. Nový terminál je vo forme kvádra. Fasáda bude presklená v obidvoch podlažiach v jednej rovine.
(juh)