O nových autobusoch má rozhodnúť verejná súťaž

17.1.2008
0
Páčil sa vám článok?

Dopravný podnik sa bude v tomto roku sústreďovať na nákup dlhých osemnásťmetrových veľkokapacitných kĺbových autobusov, ako aj klasických dvanásťmetrových vozidiel.

V roku 2007 nakúpil bratislavský dopravca osemnásť nízkopodlažných malých autobusov SOR BN 9.5, tzv. midibusov, ktoré sú však využiteľné najmä na prepravu v menších mestských častiach a pre potreby nočných liniek. Obnova menších autobusov bola prakticky ukončená, dopravný podnik ráta s možnosťou dokúpenia ešte asi troch kusov midibusov.

Od roku 2008 sa dopravný podnik sústreďuje na veľkokapacitné vozidlá s tým, že ku konkrétnym typom autobusov sa vyjadrovať nechce. Výrobca má byť vybraný na základe tendra, do ktorého sa môžu prihlásiť rôzni svetoví výrobcovia autobusov. „Nebudeme nikoho favorizovať, proste urobíme tender a chceme mať čo najlepšie autobusy za čo najlepšiu cenu,“ tvrdí predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník.

V súčasnosti dopravný podnik prevádzkuje približne 450 autobusov rôznych typov. Nízkopodlažných autobusov je 45 a priemerný vek vozidiel je asi 12 rokov. Na bratislavských cestách premávajú Solarisy, SOR BN 9,5, rôzne Ikarusy, TAMBUS, Karosy, ale aj značka Mercedes. V januári končia službu v prospech cestujúcich nie príliš luxusné Ikarusy 280, ktoré boli známe svojou hlučnosťou, nespoľahlivosťou, slabým prispôsobením sa terénnym nerovnostiam na komunikáciách a silným dymením z výfuku. V hlavnom meste sa objavili pred viac ako 30 rokmi.

V súčasnosti je na svete niekoľko výrobcov autobusov, ktorí sa sústreďujú aj na výrobu mestských autobusov. Ide napríklad o švédskeho výrobcu Scania, Mercedes Benz, nemecký koncern MAN, Solaris Urbino, SOR BN Libchavy, medzinárodného výrobcu Irisbus, Karosa či TAM. Podľa informácií českého výrobcu autobusov SOR Libchavy začala táto spoločnosť v priebehu roku 2007 vyrábať nové kĺbové nízkopodlažné autobusy NB 12 City, ktoré majú dĺžku 18 750 mm a prepravnú kapacitu až 175 cestujúcich. Od tohto výrobcu sú aj krátke SOR BN 9.5, ktoré bratislavský dopravný podnik nedávno kúpil v počte 18 kusov a na ktoré má uzatvorenú platnú zmluvu do roku 2010 na základe verejnej súťaže. SOR Libchavy od roku 2005 prostredníctvom spoločnosti Bauliga, a.s., vlastní finančná skupina J&T.

(rob)

Páčil sa vám článok?