Príčinou nehody električky bol mikrospánok

15.1.2008
0
Páčil sa vám článok?

Príčinou nehody električiek v Karlovej Vsi začiatkom roka bol mikrospánok vodiča. Nehoda sa stala 9. januára popoludní na zastávke Jurigovo námestie v smere do Dúbravky. Pri udalosti sa zranilo sedem cestujúcich.

Podľa informácií predsedu predstavenstva dopravného podniku Branislava Zahradníka bezprostrednou príčinou nehody bol mikrospánok vodiča. Tento fakt vyplynul podľa neho aj z podrobnej analýzy priebehu jazdy tesne pred zrážkou. Tá potvrdila, že vodič narazil v rýchlosti 27 km/h do električky stojacej na zastávke.

„Išlo o zlyhanie ľudského faktora“, konštatoval B. Zahradník. Odmietol, žeby mohlo ísť o únavu vodiča z preťaženia prácou. Podľa neho všetky normy súvisiace s pracovnými prestávkami, dĺžkou pracovného času s nadčasmi dopravný podnik dodržiava. Informoval, že materiálnu škodu na všetkých štyroch vozňoch experti stále mapujú a vyčísľujú, odhadom ide zatiaľ o milión korún. Električky opravia v ústredných dielňach podniku.

B. Zahradník ďalej informoval, že spoločnosť analyzuje v tejto súvislosti aj dispečerské zvládnutie celej mimoriadnej udalosti. „Mimoriadna udalosť sa môže stať a záleží aj na tom, ako ju dokážeme zvládnuť,“ uviedol. Odmietol kritiku, podľa ktorej bolo nasadených málo náhradných autobusov (13 kusov). Podnik nemá podľa jeho slov momentálne väčšiu kapacitu.

„Je nezmysel, že by sme mali mať 30-percentnú rezervu vozového parku. Je to nonsens. To by bolo potom cestovné v inej výške. Vždy je tu priama väzba na ekonomiku podniku a na výšku cestovného,“ povedal B. Zahradník. Uviedol, že udalosť sa odohrala v nešťastnom čase pred popoludňajšou špičkou a pracovníci podniku robili všetko preto, aby sa doprava čo najrýchlejšie obnovila.

„Samozrejme, sa ospravedlňujeme cestujúcim za zníženie komfortu cestovania počas tých zhruba troch až štyroch hodín,“ povedal. Dodal, že zvládnutie dispečerského riadenia spoločnosť vyhodnocuje. Ide podľa neho o to, či mali cestujúci dostatok informácií a či organizácia zvládnutia mimoriadnej udalosti bola optimálna.

Dopravný podnik nasadil trinásť autobusov, medzi nimi krátke Karosy, ale aj dlhšie Solarisy. Tie však  podľa poznatkov cestujúcich nemohli nahradiť električky, ktoré jazdia v popoludňajšej špičke v pomerne hustých intervaloch. Zákonite preto nasledovala tlačenica a mnohí cestujúci sa do náhradných autobusov dostali až na druhý či tretí pokus.

Po nehode bolo odstraňovanie električiek z koľajovej trati kvôli komplikovaným následkom problematické. Udalosť si vyžiadala prítomnosť špeciálneho servisného vozidla a náročný bol aj presun jedného z poškodených vozňov do servisných dielní. Polícia začala trestné stíhanie pre trestný čin všeobecného ohrozenia.

(rob)

Páčil sa vám článok?