Nové kĺbové autobusy by mali jazdiť na jeseň 2008

13.12.2007
0
Páčil sa vám článok?

Dopravný podnik začína v roku 2008 s oficiálnou obnovou vozového parku. Chce s ňou postupne pokračovať v každom ďalšom kalendárnom roku. Na budúci rok majú pribudnúť nové veľkokapacitné kĺbové vozidlá.

V budúcom roku je podľa predsedu predstavenstva dopravného podniku Branislava Zahradníka prioritný nákup veľkokapacitných osemnásťmetrových kĺbových autobusov. Tender by mal byť vyhlásený tak, aby prvé takéto autobusy boli na jeseň v Bratislave. Ich počet podľa neho závisí od finančného modelu, ktorý zohľadňuje tak peniaze od mesta, ako aj možnosti financovania autobusov formou dodávateľského úveru alebo lízingu.

Na budúci rok by mala podľa neho k jestvujúcim autobusom pribudnúť aj menšia flotila dvanásťmetrových vozidiel. Ide o reakciu na dožívanie klasických autobusov značky Tambus a Karosa. „Je možné, že budeme obstarávať aj nejakú časť týchto vozidiel,“ uviedol B. Zahradník.

Dopravca ráta aj s novými nízkopodlažnými autobusmi. Problémom však zostáva stav ciest na území hlavného mesta. Podľa B. Zahradníka existujú aj stredne nízkopodlažné vozidlá, ktoré nie sú také zraniteľné podvozkom ako klasické. „Svetový trend sú nízkopodlažné vozidlá, ide o snahu vychádzať v ústrety cestujúcim a zvyšovať komfort ich cestovania,“ uviedol B. Zahradník. Zároveň upozorňuje, že vozovky musia byť v zodpovedajúcom stave.

Oznámil ďalej, že pokiaľ ide o trolejbusy a električky, dopravca bude pokračovať v ich rekonštrukciách a generálnych opravách. Ide podľa neho o jednoduchšie a racionálnejšie riešenie ako nákup nových vozidiel, pretože životnosť trolejbusov a električiek je vyššia ako životnosť autobusov.

Z hľadiska opravy trás liniek mestskej dopravy bude podľa B. Zahradníka na budúci rok rezonovať oprava električkovej trasy v tuneli pod Hradom. Ide o uvoľnenie 120 miliónov korún vo forme kapitálových výdavkov v mestskom rozpočte pre dopravný podnik na rekonštrukciu tunela. Podľa neho je to menej ako kvalifikovaný odhad, ktorý si dal DPB urobiť a ktorý je vo výške asi 250 miliónov korún. „Určite bude dobre, ak mesto odsúhlasí aspoň týchto 120 miliónov, aby sa urobili najnevyhnutnejšie opravy v tuneli,“ uviedol.

Konštatoval ďalej, že dopravca bude pokračovať na budúci rok aj v projektovaní električkových tratí na rozvojových územiach mesta. Ide podľa neho o trate do Vrakune či Devínskej Novej Vsi. Ich reálne uskutočnenie je zatiaľ ešte ďaleko. B. Zahradník pripomenul, že rozpočet DPB na budúci rok ráta so sumou 1,5 miliardy korún ako s prevádzkovou dotáciou od mesta.

Kapitálové výdavky sú plánované vo výške 400 miliónov korún. „Mojím cieľom je, aby DPB hospodáril s vyrovnaným rozpočtom a aby každý rok negeneroval stratu 200 miliónov korún, “ povedal. B. Zahradník. Dodal, že by pomohlo, keby dotácia bola o 10 - 15 percent vyššia, ale uvedomuje si reálne finančné možnosti.

(rob)

Páčil sa vám článok?