Prejazdné úseky ciest mesto len spravuje

27.11.2007
0
Páčil sa vám článok?

Na našu informáciu o tom, že hlavné mesto na svoje útraty udržiava cesty, ktoré patria krajskej samospráve, samosprávny kraj zareagoval veľmi podráždene a - bezdôvodne.

Ide o úseky ciest prvej až tretej triedy, ktoré logicky nevlastní lokálna samospráva, ale podľa zákona: „správa prejazdných úsekov cesta a dozor nad nimi v mestách... patrí miestnym národným výborom“. Teda samospráve mesta.

Vlastníctvo týchto ciest, kedysi nazývaných štátne cesty, však prešlo zo štátu na vyššie územné celky. A my sme napísali, že mesto udržiava cesty, ktoré patria kraju, pretože od roku 2005 nedostal magistrát od štátu do rozpočtu položku na túto aktivitu, keďže sa zmenilo financovanie. Od tohto roku štát nepoberá daň z motorových vozidiel, aby udržiaval cesty, poberá ju vyšší územný celok.

Otázky, či by nebolo najjednoduchšie zveriť prejazdné úseky štátnych ciest do správy kraja, sa pomerne rýchle dočkajú negatívnej odpovede. Nemá zmysel, aby komunikáciu čokoľvek delilo na viac úsekov - ako sa skoordinuje jej údržba, najmä odhrn a posyp, v zimných mesiacoch? Ozývajú sa hlasy, že aj rozdelenie správy medzi mestské časti a magistrát spôsobuje pri spojazdňovaní ciest v zime značné organizačné komplikácie a zdržuje koordinovaný postup. Preto mesto pri hľadaní riešenia odmieta predstavu, že by prejazdné úseky bývalých štátnych ciest obhospodaroval kraj.

Napriek tomu, že nás hovorkyňa Bratislavského samosprávneho kraja obvinila z neprávd a útokov na tento orgán, máme čisté svedomie. V snahe neeskalovať napätie sme napríklad neuviedli, že len bratislavský dopravný podnik odvádza kraju na dani z motorových vozidiel šestnásť miliónov korún ročne. No mesto musí udržiavať cesty zo svojho. Nepresnosť bola len jedna - magistrátni činovníci hovorili o 150 kilometroch, v zozname odboru cestného hospodárstva je zapísaných ako prejazdné len vyše 105 kilometrov ciest I. až III. triedy.

Tieto vysvetlenia sme dostali na magistráte po tom, čo nám hovorkyňa kraja Milka Podmajerská napísala: „...napriek tvrdeniu funkcionárov mesta - Bratislavský samosprávny kraj nemá v kompetencii ani jeden kilometer ciest na území mesta.“ Situácia je evidentne komplikovanejšia ako jednoduché nie.

Gustav Bartovic
Páčil sa vám článok?