Pod zemou budú v meste dve stanice

22.11.2007
0
Páčil sa vám článok?

V rámci projektu prepojenia železničných koridorov TEN-T 17 sa majú v hlavnom meste vybudovať dve podzemné stanice, jedna bude Filiálka a druhá bude na letisku.

Podzemná stanica Filiálka, ktorú vybudujú železnice v rámci projektu železničného prepojenia koridorov TEN-T 17, bude kľúčovou stanicou na úseku trate z Predmestia do Petržalky.

Bývalá stanica Filiálka je v súčasnosti už roky nefunkčná a v jej blízkosti sa pripravuje výstavba polyfunkčného komplexu Slovany. V stanici budú zastavovať okrem osobných vlakov aj medzištátne IC vlaky, medzištátne a vnútroštátne diaľkové vlaky. Zároveň bude prestupným miestom medzi trasami nosného systému, a to na trasu B cez stanice mestskej hromadnej dopravy na Trnavskom mýte. Trnavské mýto je významným dopravným uzlom s križovaním ulíc Šancová, Trnavská, Vajnorská, Krížna, Miletičova a Kukučínova.

Stanica bude asi 200 metrov od zastávok električiek idúcich na Zlaté piesky, do Ružinova, Karlovej Vsi a Dúbravky a 150 metrov od zastávky liniek smerujúcich na Hlavnú stanicu, Kramáre, Mlynskú dolinu, Dolné hony, do Lamača, na letisko alebo do Trnávky a Ružovej doliny.

Železničná stanica Filiálka bude vybudovaná hĺbením a má mať štyri nástupištia umiestnené na najnižšom podlaží. Prístup cestujúcich k nim bude zabezpečený tak eskalátormi, výťahmi, ako aj pevným schodiskom. Vo vestibuloch stanice sa ráta s umiestnením zariadení na odbavovanie cestujúcich, hygienickými zariadeniami a prevádzkou stanice. Slúžiť bude aj pre potreby železničnej dopravy.

Stanica má poskytnúť aj priestory na komerčné aktivity s obmedzenou možnosťou využitia časti podzemia pre garážovanie vozidiel. Jej okolie bude upravené bezkolízne tak, aby sa cestujúci pri prestupovaní dostali bezpečne na svoj spoj. Budú tu aj priestory pre potreby civilnej ochrany, budované ako dvojúčelové s prioritou mierového využitia a s nutnosťou zachovať aj ich ochrannú funkciu.

Druhá podzemná železničná stanica má vzniknúť v blízkosti Ivánskej cesty pod Letiskom M. R. Štefánika v predletištnom priestore na mieste, kde v súčasnosti premáva mestská hromadná doprava, taxíky a ostatná doprava.

V zámeroch letiska na prestavbu a dostavbu terminálu sa uvažuje aj o predĺžení električkovej trate z konečnej stanice v Ružinove do priestoru pred stanicou. V záverečnej podobe novej podzemnej stanice sa uvažuje s napojením na budovy nového terminálu v prvom podzemnom podlaží. Priestory pred stanicou budú upravené tak, aby zabezpečili cestujúcim bezkolízny pohyb pri prestupovaní na iný druh dopravy, predovšetkým na letisko, alebo príjemné prostredie pri čakaní na iný spoj.

Podzemná železničná stanica Bratislava letisko bude vybudovaná hĺbením a bude mať dve nástupiská na najnižšom podlaží objektu. Prístup na nástupiská bude zabezpečený z povrchu zeme eskalátormi a schodiskom cez vstupné vestibuly.

V prvom podzemnom podlaží bude samotná staničná hala - vestibul. Z nej povedie na nástupištia trojica eskalátorov na každé nástupište. Bezbariérový prístup majú podľa Dopravoprojektu zabezpečiť výťahy priamo do otvorených priestorov. Vo vestibule, ktorý bude v centrálnej časti stanice, vzniknú zariadenia a priestory potrebné na vybavovanie cestujúcich, hygienické zariadenia, na poskytovanie služieb a podobne. Stanica okrem priestorov pre potreby železnice poskytne aj miesta na komerčné využitie v obmedzenom rozsahu.

(rob)
Páčil sa vám článok?