Zrušené autobusové linky nahradia iné

3.10.2006
Páčil sa vám článok?

Návrh novej organizácie mestskej hromadnej dopravy obsahuje zrušenie niektorých autobusových (aj električkových) liniek. Podľa dopravného podniku sa tým celková prepravná kapacita nezníži.

Napríklad v prípade zrušenia troch liniek, z ktorých každá premávala v intervale 12 minút, teda ich následný interval bol štyri minúty a nový systém ich nahrádza jednou linkou premávajúcou v intervale tri minúty, to nie je kapacitné zhoršenie. Častejší je príklad, keď napríklad tri linky sa na dlhom, koncovom úseku svojej trasy zbiehali v nerovnakých intervaloch (10, 12 a 15 minút). Linky s nerovnakým intervalom nie je možné zharmonizovať, teda ich vzájomný interval bol v priebehu hodiny rôzny, až do 10 minút, nerovnomerné rozkladanie cestujúcich spôsobovalo zhlukovanie vozidiel, pričom často prichádzali aj tri autobusy naraz a znova 10 minút žiadny. Ak sa takéto tri linky nahradia jednou linkou premávajúcou v intervale napríklad troch minút, z pohľadu ponúkanej prepravnej kapacity cestujúci bude čakať maximálne štyri minúty, nie 10 minút.

Zrušené majú byť linky s najhorším intervalom, ktoré sú najneefektívnejšie a ktoré boli zároveň aj najmenej vyťažované a svojou trasou sa najviac prepletali cez Petržalku. Nový systém vychádza zo snahy vytvoriť či vybrať čo najpriamejšie a najrýchlejšie linky, o ktoré bol aj doteraz najväčší záujem. Pri týchto linkách sa aj zlepší ich interval, napríklad v prípade linky 93 a 94 zo šiestich minút na tri minúty, v prípade linky 95 z ôsmich minút na tri minúty.

Kapacita dopravy z Petržalky sa zvýši o dve percentá, v špičke bude prepravovaných cez päť mostov cez Dunaj v priemere o 288 cestujúcich viac ako doteraz.

Napriek tomu, že sa zvýšia prepravné výkony, Dopravný podnik Bratislava dosiahne úsporu. Zmenou organizácie dopravy, napriamením liniek, znížením kapacity na málo vyťažených úsekoch dôjde zároveň k zníženiu dopravných výkonov v autobusovej doprave o asi 500-tisíc vozokilometrov, čo predstavuje zníženie finančných prostriedkoch v priamych prevádzkových nákladov o asi 15 až 19 miliónov korún ročne.

Páčil sa vám článok?