Význam nového loga DPB sa preceňuje

24.10.2007
0
Páčil sa vám článok?

Vedenie DPB, a.s., sa rozhodlo v rámci celkovej modernizácie ako zrejme zatiaľ najviditeľnejší symbol tohto procesu vyhlásiť súťaž na vytvorenie nového loga.

Dnešný znak dopravného podniku údajne nezodpovedá súčasnému modernému dizajnu a s ohľadom na historickú hodnotu bude mať miesto v archíve podniku.

Historický vývoj mestskej dopravy v Bratislave reprezentovaný vo svojom začiatku električkovou dopravou je spojený so symbolikou, ktorá bola vyjadrená v znaku dopravcu umiestneného i na vozidlách. V časoch začiatku prevádzky v znaku dominoval motív mesta, brána s tromi vežičkami na secesnom erbovom podklade. Skratka názvu dopravcu, PVVV sa nachádzala mimo znaku.

Neskoršie základné motívy znaku vychádzali z tradičnej siluety hradu doplnenej o tradičný symbol dráhy, okrídlené koleso. Elektrickú trakciu dráhy reprezentovali dva skrížené blesky pretínajúce železničné koleso. Na ploche znaku bola umiestnená skratka názvu prevádzkovateľa dráhy, ktorý sa postupne menil podľa aktuálneho názvu spoločnosti, BEÚS, DOZÁB a DPMB. Na vozidlá bol montovaný spravidla ako bronzový odliatok s plastickým reliéfom. Základný motív znaku sa vo svojej podobe zachoval až do začiatku päťdesiatych rokov, keď sa jeho používanie na vozidlách mestskej dopravy postupne vytratilo.

V dobe budovania základov socialistickej spoločnosti sa stratilo mnoho tradičných prvkov firemnej symboliky. Na vozidlá bol postupne montovaný všade prítomný symbol vtedajšej doby, červená hviezda. V sedemdesiatych rokoch bol znak na vozidlách dopravného podniku opäť obnovený, avšak bez akejkoľvek heraldickej nadväznosti na jeho tradičný obsah. Znak bol osovo asymetrický a svojím motívom i farebnou kompozíciou pôsobil v podstate gýčovito. V ďalších rokoch prešiel úpravami a koncom osemdesiatych rokov v koncernovej podobe pripomínal skôr reklamu na domáce potreby.

Po spoločenských zmenách v roku 1991 sme v dopravnom podniku cítili potrebu vrátiť tomuto znaku, ktorý je v zmysle § 52 Pravidiel technickej prevádzky mestských dráh povinným prvkom označenia vozidiel, podobu, ktorá vychádzala z dlhodobých tradícií. Ako spoluautor dnešného znaku DP som kládol dôraz na jeho racionálny obsah, text som situoval na okraj do orámovanej plochy, pretože jeho vloženie do obrázku som považoval za necitlivý zásah.

Predlohu znaku som po večeroch dotvoril do jednotlivých detailov za pomoci klasických pomôcok pre technické kreslenie. Po doladení farebných odtieňov a výrobe niekoľkých variant vzoriek boli týmto znakom v krátkom čase označené všetky vozidlá. Miesto pre znak bolo zvolené s ohľadom na rozširujúce sa celoplošné reklamy na vozidlách. Nikdy som nepojal myšlienku na nejaký autorský honorár.

Dnešná aktivita DPB, a.s., vyvoláva vo mne predstavu človeka v odratom obleku s deravými topánkami, ktorý sa pozerá do výkladu obchodu s drahými módnymi doplnkami, ktoré by mohli razantne zmeniť jeho imidž. Celkove si myslím, že význam nového loga sa v tomto prípade preceňuje. Novým logom nie je možné zmeniť vnímanie úrovne služieb ponúkaných cestujúcim, kvality vozového parku autobusov a trolejbusov, ktorých stále väčšiu časť zub času neúprosne posúva k hranici bezpečnej a spoľahlivej prevádzky, alebo jazdnej pohody v električkách jazdiacich na 1000 mm rozchode, na podvozkoch, na ktorých, na rozdiel od podvozkov s normálnym rozchodom, nebola viac ako päťdesiat rokov vykonaná výraznejšia modernizácia ich konštrukcie.

Ing. Viliam Šestina, Bratislava
LIST ČITATEĽA

Páčil sa vám článok?