Dobré vetranie poskytnú nové vozidlá MHD

9.8.2007
0
Páčil sa vám článok?

Klimatizovaných kabín v prostriedkoch mestskej hromadnej dopravy je len necelých 5 percent. V letných horúčavách musí preto väčšina vodičov vetrať cez otvorené okná. Lepšie na tom nie sú ani cestujúci, ktorí sa však nevozia celý deň.

Podľa predsedu predstavenstva Dopravného podniku Branislava Zahradníka sa klimatické podmienky menia aj v Bratislave a je potrebné rátať s horúcimi letami. Preto aj pri nákupe nových vozidiel MHD je potrebné myslieť na klimatizáciu v kabínach vodičov. V horúčavách sa totiž v kabínach vodičov vyšplhá teplota aj na 40 stupňov Celzia. Podľa neho sa diskutuje aj o tom, či by mala byť klimatizácia v celom autobuse. Pri sústavnom otváraní dverí na krátkych úsekoch by totiž mohla byť neúčinná a zvyšovala by spotrebu vozidla. Optimálnym riešením pre hlavné mesto sú podľa neho moderné vozidlá s determálnymi sklami a účinnou vzduchotechnikou.

Z autobusov majú moderný ventilačný systém cirkulácie vzduchu zabudované len Solaris Urbino, ktoré však kvôli technickým problémom nepremávajú.

Na margo dlhodobých sťažností týkajúcich sa sálania teplého vzduchu v električkách aj v lete B. Zahradník uviedol, že nejde o kúrenie vodičom. Problém je v konštrukcii starších typov električiek, kde celá elektrická výbava je v jej spodnej časti a aj ona je zdrojom tepla. Teplý vzduch potom prúdi smerom nahor. „Nejde teda o kúrenie, ale vlastne o prehrievanie vozidla a neschopnosť vzduchotechniky schladiť teplý vzduch“, uviedol B. Zahradník.

Nové, moderné električky majú tento systém už na streche vozidla. Na starších typoch je možné tento nedostatok odstrániť až po celkovej modernizácii.

(rob)
Páčil sa vám článok?