Mesto aj kraj sa zhodli na potrebe nultého okruhu
Prípravy výstavby nultého diaľničného okruhu okolo Bratislavy boli minulý týždeň témou rokovania predstaviteľov magistrátu hlavného mesta a Bratislavského samosprávneho kraja. Zhodli sa na potrebe urýchlenej výstavby nultého okruhu, inak Bratislave hrozí dopravný kolaps.
Pôvodne bolo navrhnutých 7 verzií trasovania tejto mimoriadne dôležitej dopravnej tepny. V novom územnom pláne Bratislavy je zaradený variant, ktorý fakticky kopíruje katastrálne územie hlavného mesta.
Podľa prvého námestníka primátora Milana Cíleka rozpracovanosť tohto variantu podľa územného plánu je už značná. Je vypracovaná aj environmentálna štúdia EIA, hoci to najdôležitejšie, finančné prostriedky na výstavbu, nie sú zatiaľ naplánované.
Podpredseda Bratislavského samosprávneho kraja Gabriel Agárdy však uviedol, že pre kraj tento variant už nie je v súčasnosti dostačujúci, lebo pomôže riešiť dopravu len v najbližšom okolí hlavného mesta a nezohľadňuje potreby vznikajúcich priemyselných parkov, či automobiliek v kraji. Preto sa krajská samospráva začala zaoberať ďalšími 2 verziami na trasách Rovinka – Senec - Pezinok a Rovinka – Blatné. Nevýhodou variantu zakotveného v územnom pláne sú úseky pod plánovanou treťou vzletovou dráhou letiska okolo Ivanky pri Dunaji, pri Šúrskom kanáli, 9-kilometrová dĺžka tunela pod Malými Karpatmi, trasovanie pri obci Marianka a ďalšie, ktoré by značne predražili výstavbu. Tieto nedostatky sčasti vylučujú návrhy krajskej samosprávy.
Agárdy tiež pripomenul veľmi významnú iniciatívu v rámci Central European Transport Corridor (CETC), ktorá je združením regiónov od Škandinávie až po Jadranské more. Trasa tohto dopravného ťahu by sa mohla dotknúť aj Bratislavy, avšak súčasné kapacity diaľničného ťahu cez Bratislavu nie sú dostatočné na zvládnutie takejto významnej nadnárodnej komunikácie. Preto by sa dala využiť možnosť čerpať prostriedky EÚ v rámci CETC pri výstavbe nultého diaľničného okruhu. Podmienkou však je zaradenie plánovaného nultého okruhu do národnej siete diaľnic SR. To sa dodnes nestalo, i keď Národná diaľničná spoločnosť má tento krok v pláne. Konečné slovo však bude mať vláda SR, uviedol Agárdy.
Obaja predstavitelia sa zhodli, že výstavbu nultého okruhu treba všemožne podporovať a urýchľovať bez ohľadu na to, ktorý to bude variant. Inak by Bratislave v relatívne krátkej budúcnosti hrozil dopravný kolaps.
(tasr)