Cestovné v MHD sa budúci rok zrejme zvýši

8.6.2007
0
Páčil sa vám článok?

Cestovné v mestskej hromadnej doprave v Bratislave sa bude pravdepodobne budúci rok zvyšovať, dopravný podnik však o konkrétnych číslach v súčasnosti ešte hovoriť nechce.

Uviedol to predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava (DPB) Branislav Zahradník. "Primátor garantoval, že tento rok sa cestovné zvyšovať nebude a my jeho názor v plnej miere akceptujeme. Naposledy sa však zvyšovalo cestovné v roku 2004, nevylučujeme preto, že pristúpime k prehodnoteniu cenovej politiky a budúci rok sa budeme zaoberať myšlienkou zvýšenia cestovného, pod ekonomickou tvrdou realitou minimálne v úrovni inflácie," povedal Zahradník.

"Budeme hľadať rezervy vo vnútri podniku, to je kľúčové kritérium, aby sme mali vôbec mandát prísť a pýtať viac peňazí či už od mesta alebo verejnosti. Keď bude aj akcionár aj verejnosť vidieť, že v dopravnom podniku prebiehajú úsporné opatrenia, prídeme s ekonomickým prepočtom," konštatoval Zahradník. Podnik bude podľa neho šetriť na "správnych miestach", v žiadnom prípade nechce podceňovať ani bezpečnosť, ani údržbu a servis dopravných prostriedkov.

Ako ďalej uviedol, po dohode s mestom pripravia taký model, aby sa nezvýšila cena cestovných lístkov radikálnym spôsobom, čo by mohlo odlákať ľudí od využívania hromadnej dopravy. "To je v neprospech mesta, lebo sa nám zahltia ulice. Musíme zohľadniť aj sociálno-dopravný psychologický moment, keď už istá výška cestovného spôsobuje, že ľudia radšej využívajú osobné autá, čo si kapacita ciest nemôže dovoliť," uviedol Zahradník. Dopravný podnik chce preto postupovať tak, aby sa kvalita v MHD zvýšila natoľko, že aj tí, čo chodia autami, si vedeli predstaviť alternatívu, že by cestovali mestskou dopravou. "Našou ambíciou je, aby sme cestujúcim okrem zvýšenia ceny ponúkli aj lepšiu kvalitu," povedal Zahradník.

Zahradník taktiež pripúšťa, že by sa mohli zmeniť ceny cestovných lístkov pre občanov, ktorí nežijú v Bratislave. Preto chce vedenie dopravného podniku nájsť ústavne a zákonne obhájiteľnú filozofiu, aby hlavné mesto nedoplácalo na zľavy ľudí, ktorí nie sú jeho občanmi a tým sa nepodieľajú na jeho daniach. Práve rozdiel, ktorý dopravný podnik stratí na zľavách, kompenzuje mesto Bratislava. "Môže to naraziť na nevôľu, určite sa ale dá v spolupráci s VÚC alebo inými mestami nájsť model, aby prispeli svojim občanom na dopravu tak, ako Bratislava prispieva svojim občanom," povedal Zahradník.

(sita)

Páčil sa vám článok?