Začína sa hovoriť o trase novej diaľnice D4
Zatiaľ šesť variantov má vedenie novej diaľnice D4, ktorá by mala byť aj súčasťou tzv. nultého okruhu okolo Bratislavy. Diaľnica sa má spojiť s existujúcou diaľnicou D2 a tunelom cez Karpaty sa napojiť na diaľnicu D1.
Investor novej diaľnice - Národná diaľničná spoločnosť (NDS), vybudovala pred dvoma rokmi prvú časť diaľnice D4 pri Jarovciach, ktorá mala viesť v ďalšej etape po Bernolákovo. Po dohode s mestom a rakúskymi partnermi sa napokon dohodol variant tzv. nultého okruhu. Okrem dobudovania obchvatu okolo hlavného mesta bude diaľnica D4 napojená aj na rakúsku diaľnicu A6 pri Kitsee.
V súčasnosti sa najviac začína diskutovať o trase tunela cez Karpaty zo Záhoria. S vyústením tunela sa ráta pri Rači, alebo pri Vajnoroch. Snahou investora je jeho dĺžku, ktorá má byť asi
Jedným z nich sú dva krátke borinské tunely (trasa cez obec Borinka) alebo dlhý Mariansky tunel. Podľa zástupcov českej spoločnosti je borinský variant z hľadiska tunelov o 40 percent kratší ako dlhý tunel. Ide o lacnejšiu možnosť, no trasa je dlhšia. Otvorená diaľnica by viedla tesne nad obcou Borinka. Je tam viac estakád, vodné zdroje a blízke domy. Plánovanou trasou vedie v súčasnosti vysokonapäťové elektrické vedenie, vysokotlakové plynové vedenie a diaľkový vodovod. V prípade výstavby by bola asi nutná ich prekládka. Trasa by prechádzala aj blízko chránených prírodných rezervácií.
Pôvodný tzv. Mariansky tunel ráta s napojením nad Mariankou a ide o dlhý tunel. Rozdiel vstupu do tunela pri Stupave tvorí len
Financovanie celého projektu zatiaľ nie je jasné. Celý projekt diaľnice D4 - nultého okruhu, má stáť 30-40 miliárd korún. Vládny kabinet do roku 2013 s touto diaľnicou neráta, pretože nemá peniaze. Podľa našich informácií sa bude Slovensko snažiť o získanie financií prostredníctvom zapojenia sa do severojužného európskeho ťahu diaľnic v smere zo Švédska. V prípade, že by sa Slovenská republika stala súčasťou tohto ťahu, mohla by získať prostredníctvom programu Centrálny európsky dopravný koridor (CETC) desiatky miliárd korún. Značná časť peňazí by sa potom použila práve na výstavbu diaľnice D4.
Národná diaľničná spoločnosť chce prísť na jeseň alebo koncom roka s definitívnym zámerom celej stavby a predložiť ho aj na posúdenie vplyvov na životné prostredie EIA. Spoločnosť HBH je pripravená vypracovať nultý scenár, ktorý uvedie riziká v prípade, že by sa obchvat neuskutočnil. Štúdia firmy Alfa 04 hovorí o tom, že v takom prípade sa Prístavný most upchá už v roku
Miestne samosprávy dotknutých obcí (Borinka, Marianka, Stupava, Záhorská Bystrica) nie sú proti výstavbe diaľnice D4 s tunelom, ale pripravili vlastné návrhy riešení.
(rob)
Celkovo existuje šesť variantov vedenia diaľnice D4 popod Malé Karpaty. Z nich najvážnejšími kandidátmi sú dva - VARIANT 0 s tunelom vedúcim z obce Marianka do Rače a VARIANT 5, ktorý počíta s dvoma kratšími tunelmi v blízkosti obce Borinka. Ostatné varianty sú len obmenou týchto dvoch trás.
MAPA - NDS, HBH Projekt