Čo zistili bežní užívatelia, keď si do bratislavských ulíc požičali čínske auto?

25.9.2024

Zdroj: Matúš Husár

Páčil sa vám článok?

Nepoznáte Dongfeng? Ani ja som nepoznala. Prvý raz som ten názov počula, keď môj šéf pri pohľade na ceny „Dongfengov“ povedal, že Číňania onedlho dobyjú automobilovú Európu. Vtedy som si len v duchu povedala: To ťažko.

Potom môj synovec ukázal na parkovisku na auto, ktorého značku som v živote nevidela. Dve lastovičky??? Otvorila som  internet, „nalistovala“ a jedna recenzia ma zvlášť pobavila: „Za 33 litrov sme kúpili novú XY a tá vyzerá proti Forthing U-tour ako kolobežka.“

Tak som si povedala: ten U-tour musíme ísť „okuknúť“.

Zdroj: Matúš Husár

Rodinné vozidlá zmizli

V priestoroch Motor Partner v Petržalke (predajca Dongfeng pre Bratislavu) sme si „vyzdvihli“ výletné auto z Ázie. Prvé, čo zaujímalo mňa, bola cena a jej porovnanie s rovnakou konkurenciou. Tak som sa od predajcu Vladimíra Petríka dozvedela, že konkurencia v Európe akosi zmizla, minivany zmutovali na SUV-čka. Ale ak sa nejaké nájde, oproti Forthingu za 33.600 € stojí viac ako 40.000 €. To je lákavé, poďme ďalej. Len môj zúfalo laický pohľad hovoril: Každé nové auto je dobré a dobre jazdí. Reakcia môjho fundovanejšieho kolegu: „Ale nie každé má takúto výbavu v základe.“ 

Čo zaujalo jeho

  • Interiér ako z prémiovej kategórie. 

Veľkorysý priestor, štyri samostatné sedadlá v prvom aj druhom rade, žiadna lavica. „Ako v lietadle v prvej triede, ešte aj stolček s pevným hliníkovým rámom,“ hovorí. Sedačky pohodlné, v zime vyhrievané, v lete ventilované. „Mal som si to ja zapnúť počas jazdy, nemal by som spotený chrbát.“ 

Zdroj: Matúš Husár

Taký prepracovaný interiér v čínskom aute nečakal. „Viacero materiálov, imitácia dreva, podsvietená, mäkčené plasty sú fakt mäkčené, výplne dverí rovnako ako volant poprešívané. Sedadlá mäkké na dotyk, masívne, pohodlné, ovládajú sa elektronicky, nič nevŕzga. A sedadlo vodiča má dokonca možnosť masáže, čo by som pri dlhšej ceste určite využil,“ pokračuje.  „Kombinovaná spotreba 7,3 l na 100 km je výborná a strešné okno v základnej výbave? Úžasné! Viacero prvkov je tu takých, ktoré majú trikrát drahšie autá.“

  • Jazda. 

„Mám dobrý výhľad, ako v SUV. Auto nemá zabudovanú navigáciu, ale môžem „zrkadliť“ svoj telefón na displeji a dám si aktuálny Waze. Má to asistenta sledujúceho mŕtvy uhol, rovnako ako vybočenie z jazdného pruhu. Upozorní, ale nešoféruje za mňa. Takže som skončil aj vo výmole, ale spolujazdkyňa si to ani nevšimla. Ale najúžasnejší je parkovací asistent. Auto je veľké, to je pre mňa nezvyk, ale na displeji mi ukazuje aj letecký pohľad naň akoby z dronu, kamery ukážu aj všetko okolo auta a pri cúvaní vidím taký priestor... no s týmto by zaparkoval aj začiatočník.“ 

  • Záruka. 

„Päť rokov alebo 150-tisíc kilometrov, to vyzerá, že si tí Číňania veria,“ skonštatoval a ešte ho zaujímal servis. Ceny sú vraj porovnateľné s európskymi značkami, náhradné diely nižšie ako pri európskych autách. 

Zdroj: Matúš Husár

Čo zaujalo ju

  • Výbava, základná a bohatá, je daná. Netreba sa rozhodovať, čo obetovať.
  • Jeden z odkladacích priestorov medzi sedadlami je klimatizovaný.
  • Do dverí sa luxusne vojde 1,5-litrová fľaša, už sa mi nebude váľať pod nohami.
  • Niečo, čo som nevedela identifikovať, je na držiak na telefón. Už nemusí byť vo ventilačke.
  • Kamarátka ocení LED podsvietenie zrkadielka. To sa bude šminkovať na semaforoch.
  • Keď sa strešné okno otvorí, to svetlo v aute, to je krásny moment. A deťom možno niekedy dovolím zahrať sa na pápeža.
  • Predné sedadlo sa dá sklopiť až k zadnému sedadlu a vytvorí pohovku. Ideálne pre moju mamu, ktorej tŕpnu nohy už po hodine jazdy.
  • Hlavové opierky sa dajú upraviť na spanie tak, že vám nebude padať hlava nabok.
  • Treba si vybrať, buď sedem ľudí v aute, alebo obrovský kufor (vyše 1000 litrov). Teda buď trojgeneračný výlet alebo akcia s kamarátmi, ktorí majú materiálovo náročnejšie hobby.
  • Nastupovanie do zadnej trojsedačky je skôr pre útlejších. Ale zas, odviezť kamarátov z tréningu, na nezaplatenie.
  • Každé sedadlo má USB nabíjačku, nebudú hádky. A všetky sedadlá majú aj bočné airbagy - prežijeme.
  • Stolček vraj udrží váhu 25 kíl. Neexistuje, aby sa doň nejaké dieťa neskúsilo oprieť.

Zdroj: Matúš Husár

Čo navyše sme sa dozvedeli?

„Forthing U-tour má motor, ktorý pochádza zo spolupráce s firmou Mitsubishi, prevodovka je od renomovanej kanadskej firmy Magna,“ dodal predajca Vladimír Petrík. Dongfeng vyrába autá už 50 rokov, ale len posledné tri sa zameral na európsky trh. Do Motor Partner na Panónsku vraj chodia často testovať čínske vozy ľudia, ktorí majú Dongfeng už dokonale naštudovaný a chcú ho zažiť na vlastnej koži. Tak ako sa kedysi trh zbavil predsudkov z Kórejcov, oni ich už nemajú z Číňanov. Napokon, polovicu vecí, aj značkových, - aj telefón, ktorý vlastnia, - vyrobili práve tam.

Zdroj: Matúš Husár

(in)

Páčil sa vám článok?